Vedtatt endring i reguleringsplan for E18 Strandlokket
Kommunestyret i Bærum vedtok 5. mars forslaget om et forenklet lokk ved Strand.

Endringen kommer som følge av Stortingets krav om å løsninger som reduserer kostnadene til prosjektet E18 Vestkorridoren, nasjonale mål om reduksjon av klimagassutslippene med 55 prosent innen år 2030 og reduserte anleggsulemper.
– Vi er fornøyde med å nå ha fått på plass en reguleringsendring for Strand. Det gir forutsigbarhet for prosjektet og naboene for hva som skal bygges, og gjør at vi kan fortsette fremdriften som planlagt, sier prosjektsjef Tom Hedalen.
Strandlokket skulle opprinnelig fungere som bæring for den planlagte bussveien. Da denne ble tatt ut av prosjektet forsvant også forutsetningen for lokket.
Forenklet Strandlokk
I den endrede reguleringsplanen etableres et lokk på 50 meter over ny lokalvei ved Strand. Oppå lokket blir det tilsåing, beplanting og gang- og sykkelvei. Hovedsykkelvegen legges i egen tunnel forbi området.
– Løsningen med et forenklet Strandlokk oppfyller hensikten med å koble sammen området nord- og sør for E18 for gående og syklende, samtidig som det gir betydelige økonomiske, klima- og anleggsmessige besparelser sammenlignet med tidligere foreslåtte løsning med bussvei, sier Hedalen.
Den gjennomgående E18-trafikken vil gå i Høviktunnelen og trafikken til Gjønnes vil gå i Gjønnestunnelen, og påvirkes ikke av reguleringsendringen. Trafikkmengden på den nye lokalveien mot Høvik forventes derfor å bli 10-20 prosent av det som i dag passerer gjennom området på dagens E18.
Lavere klimagassutslipp og kortere anleggsperiode
Sammenlignet med det opprinnelige forslaget med lokk og bussvei, innebærer den nye løsningen på Strand mindre uttak av berg, og redusert omfang av betongkonstruksjoner. Dette bidrar grovt regnet til 3000-5000 tonn redusert klimagassutslipp i byggefasen.
Løsningen vil forenkle anleggsarbeidet, og gi en kortere anleggsperiode med mindre støy, rystelser og støv.
E18-delen av prosjektet planlegges åpnet for trafikk i 2027/2028 og hele prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta, inkludert forenklet Strandlokk, ventes ferdigstilt i 2030.

