Etappe 2: Ramstadsletta–Nesbru
Etappe 2 av E18 Vestkorridoren går fra Ramstadsletta i øst til Nesbru i vest. Prosjektet ligger i Asker og Bærum kommuner.
Statens vegvesen arbeider med reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru. Planleggingen omfatter ny hovedveg i tunnel og dagsone, nytt lokalvegsystem med kollektivløsning og kobling til kollektivknutepunkt i Sandvika, hovedsykkelveg og nettverk for gående og syklende samt tilrettelegging for byutvikling i områdene tilknyttet E18-traseeen.
Konsept B er valgt alternativ for hovedvegsystem for reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru.
Status og framdrift
I 2024 jobber Statens vegvesen med søknad om nytt styringsmål for prosjektet (prosjektets kostnad). Kartlegging av restlevetiden for E18-bruene i Sandvika inngår som del av dette arbeider.
Arbeidet med reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru ble satt på pause i januar 2023 for å gi Statens vegvesen tid til å optimalisere prosjektet og få kostnadene ned.
I 2023 jobbet Statens vegvesen og rådgiver Norconsult for å finne løsninger for å redusere kostnader for etappe 2 av E18 Vestkorridoren. Bakgrunnen var et kostnadsanslag fra november 2022 som viste at kostnadene til prosjektet lå rundt 3,2 mrd. kroner over styringsmål (P50) på 12,2 (2021-) mrd. kroner.
Les også
Fra kommunedelplan til reguleringsplan
Arbeidet med reguleringsplan bygger på kommunedelplan for ny E18 Vestkorridoren, Lysaker-Slependen (godkjent i Bærum kommune 2014) og kommunedelplan for E18 Slependen-Drengsrud (godkjent i Asker kommune 2016).
Justert etappeinndeling
Den 22.februar 2021 gav Samferdselsdepartementet grønt lys for justering av etappedelingen på E18 Vestkorridoren. Det innebærer at etappe 2 nå går fra Ramstadsletta til Nesbru, ikke Ramstad-Slependen, slik den tidligere inndelingen var. Hensynet til rasjonell utbygging og mulighet til å velge løsning som holder kostnadene nede, var noe av det daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide trakk fram som begrunnelse i pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet.
Hensikt med planleggingen av E18 Ramstadsletta-Nesbru
Hensikt med planarbeidet er å legge til rette for ny E18 forbi Sandvika. Prosjektet vil bidra til å:
- Gi forutsigbar fremkommelighet for nærings- og kollektivtransport.
- Bedre forholdene for kollektivtrafikk, syklende og gående.
- Redusere miljøbelastningene.
- Redusere vegens barrierevirkning på områdene vegen går igjennom.
- Redusere antall ulykker på strekningen.
I tillegg til gjennomgående hovedveg med kollektiv./sambruksfelt, planlegges sykkelveg og gangløsninger samt nytt lokalvegsystem.
Vedtatt kommunedelplaner for E18 Lysaker-Slependen og Slependen – Drengsrud legges til grunn ved utarbeidelse av reguleringsplan for strekningen.
Prosjektet skal optimalisere de anbefalte løsningene fra disse planarbeidene. Standardvalg og løsninger på strekningen Lysaker – Ramstadsletta skal videreføres i reguleringsplanen.
Statens vegvesen vil redusere klimagassutslippene med 55 prosent både på anlegg og innen drift før 2030. I optimaliseringen av veganlegget skal det legges vekt på løsninger som bidrar til at disse målsettingene nås.
Ramstadsletta–Nesbru slik vi planlegger den
- Ny E18-dagsone : 2,3km
- Ny E18-tunnel: 3,6 km
- Ny lokalveg langs E18 (inkl. kryss): 5,3 km
- Løsning for buss langs E18: 5,8 km
- Ny sykkelveg/gate langs E18: 5,3 km
- Rampetunneler til/fra Oslo fra E16: 1,5km
- Rampetunneler til/fra Asker fra E16: 1,3 km
- Nytt lokalvegsystem på Slependen (inkl. kryss: 1,1 km)
Tidspunkt for ferdig reguleringsplan for E18 Ramstadsletta- Nesbru er anslått til 2027.