Etappe 2 av E18 Vestkorridoren går fra Ramstadsletta i øst til Nesbru i vest. Prosjektet ligger i Asker og Bærum kommuner.

Kartskisse av etappe 2, E18 Ramstadsletta - Nesbru.
Kartskisse av etappe 2, E18 Ramstadsletta - Nesbru. Illustrasjon: Norconsult

Statens vegvesen arbeider med reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru. Planleggingen omfatter ny hovedveg i tunnel og dagsone, nytt lokalvegsystem med kollektivløsning og kobling til kollektivknutepunkt i Sandvika, hovedsykkelveg og nettverk for gående og syklende samt tilrettelegging for byutvikling i områdene tilknyttet E18-traseeen.

Konsept B er valgt alternativ for  hovedvegsystem for reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru.

Status og framdrift  

I 2024 jobber Statens vegvesen med søknad om nytt styringsmål for prosjektet (prosjektets kostnad). Kartlegging av restlevetiden for E18-bruene i Sandvika inngår som del av dette arbeider. 

Arbeidet med reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru ble satt på pause i januar 2023 for å gi Statens vegvesen tid til å optimalisere prosjektet og få kostnadene ned. 

I 2023 jobbet Statens vegvesen og rådgiver Norconsult  for å finne løsninger for å redusere kostnader for etappe 2 av E18 Vestkorridoren. Bakgrunnen var et kostnadsanslag fra november 2022 som viste at kostnadene til prosjektet lå rundt 3,2 mrd. kroner over styringsmål (P50) på 12,2 (2021-) mrd. kroner. 

Les også

Fra kommunedelplan til reguleringsplan

Arbeidet med reguleringsplan bygger på kommunedelplan for ny E18 Vestkorridoren, Lysaker-Slependen (godkjent i Bærum kommune 2014) og kommunedelplan for E18 Slependen-Drengsrud (godkjent i Asker kommune  2016). 

Sist oppdatert: