E39 Ålesund–Molde
Ny E39 mellom Ålesund og Molde vil knytte regionen tettere sammen og skape et felles bo- og arbeidsmarked.
Ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden er det første viktige steget i utbyggingen av E39 mellom Breivika i Ålesund og Bolsønes i Molde. En undersjøisk tunnel fra Vik i Vestnes til Otrøya og hengebru fra Nautneset på Otrøya til Julbøen vil avløse to ferjesamband og knytte regionen tettere sammen.
E39 Ålesund-Molde er delt inn i fem delstrekninger:
- E39 Ålesund–Digernes - Måleprogram knytta til spørsmål om forurensing i Brusdalsvannet pågår. Varslet oppstart om reguleringsplanlegging.
- E39 Digernes–Ørskogfjellet - Planprogram for kommunedelplan og grovsiling trasevalg vært på høring, videre planarbeid pågår.
- E39 Ørskogfjellet–Vik - Reguleringsplan vedtatt sommeren 2023. Arbeid med egen plan for skredsikring langs E136 Skorgedalen pågår.
- Vik–Julbøen (Romsdalsfjordkryssingen) - Byggeplanlegging og arkeologi. KS2 gjennomført.
- E39 Julbøen–Molde - reguleringsplan vedtatt. (Også Bolsøneskrysset) Reguleringsplan gang- og sykkelveg fv. 668 Julbøen – Baret i desember 2023. Plan for sjøfylling Grand Fjære pågår. KS2 gjennomført.
Aktuelt nå:
7. februar 2024 – Planer for E39 Digernes–Ørskogfjellet ut på høring
14. desember 2023 - Vedtatt reguleringsplan for gang- og sykkelveg fv. 662 Julbøen–Baret | Statens vegvesen
20.november 2023 – E39 Ålesund–Digernes | Statens vegvesen
6 november 2023 — Skredsikring i Skorgedalen ut på høring
12. september 2023 — Vegvesenet vurderer fire løsninger for ny veg langs Brusdalsvatnet | Statens vegvesen
24. mars 2023 — Her er KS2 rapporten om E39 Vik-Molde | Statens vegvesen
22. mars 2023 — Vil snakke med innbyggerne om Grandfjæra i Molde | Statens vegvesen
21. mars 2023 — Stor interesse for Eksportveg-planer fra Breivika til Ørskogfjellet | Statens vegvesen
Når hele strekningen er utbygd vil reisetiden mellom Ålesund og Molde halveres til 47–54 min avhengig av vegstandard. Strekningen er en del av Fergefri E39.
Kryssingen av Romsdalsfjorden vil avløse to ferjesamband og gi fastlandsforbindelse til Otrøya i Molde kommune. Prosjektet legger også grunnlag for fastlandsforbindelse til Gossen i Aukra kommune, der landanlegget til Ormen Lange ligger. Utbyggingen av Kjerringsundet vil avløse et tredje ferjesamband mellom Aukra og Hollingsholmen.
Se video om om ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden:
Målsettingen med en ny europaveg mellom Ålesund og Molde er en døgnåpen E39 uten forsinkelser på grunn av uvær eller kø. Transportsystemet skal være effektivt, tilgjengelig, pålitelig og sørge for at 10 000 flere innbyggere får en reiseavstand til en av byene på maksimalt 45 minutter.
Finner du ikke det du er ute etter? Ta gjerne en kikk på oversikten over ofte stilte spørsmål.
- Vei:
- E39
- Fase:
- Planfase
- Kommuner:
- Ålesund, Vestnes, Molde
- Fylker:
- Møre og Romsdal
- Lengde:
- 75 km
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2022–2033
- Totalkostnad:
- Styringsramma (P50) er 24,4 milliarder kroner (2022). Andelen bompenger er ca. 20 prosent.
Kontakter
Per Kollstad
- Telefon:
- E-post: