Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Nye E39 Ørskogfjellet-Molde vil få flere tunneler, men alle vil ha omkjøringsmuligheter ved midlertidig stenging.

Statens vegvesen la nylig ut et forslag til planprogram for E39 Ørskogfjellet-Vik på høring. Der anbefaler vi at den nye vegen fra Ørskogfjellet bør gå i en tunnel på ca. 5,5 km til Vik, og deretter i en dagsone på 3,5-4 km før man kommer til den undersjøiske tunnelen til Nautnestet på Otrøya.

I vårt siste forslag til kommunedelplan for E39 Julbøen-Molde, som også er ute på høring, kan det bli en tunnel mot Molde på ca. 1,4 km før en kort dagsone på ca. 900 meter i Mordalen og en ny tunnel forbi Molde sentrum på ca. 8,5 km.

- Felles for de fire tunnelene på strekningen er at de skal bygges med dagens teknologi og at de ikke vil være bratte. Tre av de får en stigning på maksimalt tre prosent, som er slakt nok til at det ikke vil være behov for å sette på bremsene i nedstigningene. Den undersjøiske tunnelen får en stigning på maksimalt fem prosent og doble tunnelløp, sier Harald Johnsen, prosjektleder i Statens vegvesen.

Han legger til at det også vil være omkjøringsmuligheter for alle tunnelene.

- Fra Ørskogfjellet til Vik vil trafikantene bli omdirigert til dagens E39/E136 dersom tunnelen er stengt, og mellom Julbøen og Molde vil det være omkjøring via fv. 662.

Mulighet for trafikk begge veier i ett løp

Den undersjøiske tunnelen fra Vik i Vestnes til Nautneset på Otrøya er en av de to fjordkryssingene i prosjektet E39 Ålesund-Molde og vil ha en lengde på ca. 14,5 km. Sammen med hengebrua over Julsundet vil den bidra til å bygge regionen tettere sammen, og halvere reisetida mellom de to byene fra to til én time.

- Den undersjøiske tunnelen vil ikke ha omkjøringsmuligheter direkte på sideveier som de andre tunnelene på strekningen, men den skal bygges med to løp som får enveistrafikk og to kjørefelt i hvert løp. Sammen med kjørefeltsignal og variabel fartsgrense betyr det at trafikken kan fortsette å gå begge veier i det ene løpet når det er behov for det, for eksempel under periodisk vedlikehold, sier Johnsen.

Del av den nasjonale kystruten for syklister

Skulle det skje at begge løpene i den undersjøiske tunnelen vil være stengt, har trafikantene også mulighet til å reise via Brattvåg og ferjen til Dryna. Fra Dryna kan man kjøre fv. 668 til Nautneset, og kjøre videre til Molde via hengebrua over Julsundet.

Dette vil også være omkjøringsmuligheten for saktegående trafikk og syklister, som ikke kan ferdes i den undersjøiske tunnelen.

- Vi skal bygge et eget bredt gang- og sykkelfelt på hengebrua, som også vil være åpent for saktegående kjøretøy. Når den står klar vil hengebrua bli en del av den nasjonale kystruta for syklister, som vil fortsette via fv. 668 og ferja til Brattvåg for de som skal videre sørover mot Ålesund, sier Johnsen.

 

Illustrasjonen viser den undersjøiske tunnelen mellom Vik og Nautneset. Tunnelen skal bygges med to løp med enveistrafikk og to kjørefelt i hvert løp. Den vil ha moderne varslingssystemer, en stigning på maksimalt fem prosent og rømningsveger hver 250. meter. Foto: Statens vegvesen
Aktuelt for fylke(r): Møre og Romsdal