Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen har skrevet kontrakt med Entreprenørservice AS for kjerneboring og grovhullsboring i Julsundet i forbindelse med planleggingen av hengebrua over Julsundet.

Kontraktssummen er 1 639 050,- eks mva.

- Entreprenørservice var eneste tilbyder på jobben, men prisen er god i samsvar med våre forventninger, forteller prosjektleder Harald Inge Johnsen.
- Kjerneboringen vil gi oss mer informasjon om bergkvaliteten for å verifisere at berget kan oppta de enorme kreftene fra hengebrua ned i tårnfundamentene og kabelbrufestene, samt optimalisere størrelsen på fundamentet. Når dette er på plass, vil forprosjektet for brua kunne ferdigstilles som et godt grunnlag for videre byggeplanlegging og kostnadsvurdering, sier Johnsen.

Den planlagte hengebrua over Julsundet er en del av ferjefri E39, og skal gi en mer forutsigbar og effektiv kryssing av Romsdalsfjorden sammen med den planlagte undersjøiske tunnelen fra Otrøya til Vik. Entreprenørservice signerte i mars kontrakt for den teknisk kompliserte kjerneboringa for den undersjøiske tunnelen under Romsdalsfjorden.

Kjerneboring fra april til september
Boringen skal gjennomføres fra slutten av april til september. Det er bygget en anleggsveg på Julbøen for å komme fram med utstyret, mens på Nautneset legges det opp til helikopterløft for å få inn nødvendig utstyr. Kjerneboringen skal gjøres i strandkanten på begge sider av Julsundet samt der kabelforankringen skal gå ned i berget. Det er planlagt å bore fem hull med borelengde på ca. 40-80 m i berg fra fire steder i aksen for tårnfundamentene og kabelforankringen.

Grovhullsboringen innebærer boring i aksen for tårnfundamentene på begge sider av sundet og for kabelforankringen på Julbøen. Til sammen planlegges det seks hull med ca. 40-80 m dybde i berg.

Aktuelt for fylke(r): Møre og Romsdal