Artikkelen er fra 2016, og innholdet kan være utdatert.

Denne uken holdt Vegvesenet folkemøter for kryssingen av Romsdalsfjorden.

Statens vegvesen hadde 7-8.juni folkemøter i Midsund, Molde og Vestnes for å orientere om reguleringsplanene for E39 Romsdalsfjorden som ligger ute til offentlig høring i alle de tre kommunene. De frammøtte fikk mulighet til å stille spørsmål og komme med innspill til reguleringsplanen. Til sammen deltok ca. 150 personer på folkemøtene.

Romsdalsfjorden skal krysses med en 16km undersjøisk tunnel og en 2km hengebru med et hovedspenn på 1625m. Støy, støv, bompenger og tunnelsikkerhet var blant temaene som opptok de frammøtte på informasjonsmøtene.

Støy og støv
Flere lurte på hvilke tiltak som skal gjøres for å begrense støy og støv i anleggsperioden.

Statens vegvesen forholder seg til regelverket for hvordan støy og støv skal behandles både i anleggsperioden og permanent.

- Vi må gjøre tiltak for å hvert fall oppfylle minstekravene, fortalte prosjektleder Harald I. Johnsen.

I stedet for å kjøre lange avstander med stein er det planlagt at pukk, singel, sand og betong produseres på anlegget. Det er planlagt å bygge kaier som skal skipe ut steinen, så man unngår ekstra belasting på de eksisterende vegene.

Bompenger
Både på Midsund, i Molde og i Vestnes var folk interessert i hva det vil koste å kjøre den nye vegen.

Leif Magne Lillebakk, leder for Strategiseksjonen, informerte om hvordan takstene beregnes.

- Det er klare og strenge regler for hvor mye man kan ta i bompenger. Takstnivået vil være sammenlignet med hva man betaler i dag og hvilke fordeler og ulemper du vil få med ny veg. Taksten mellom Vestnes og Molde vil bli regnet ut fra dagens fergetekst med et 40 prosent tillegg.

Tunnelsikkerhet
Et annet tema som opptok de frammøtte var tunnelsikkerhet. Prosjektleder Harald I. Johnsen forklarte hvilke sikkerhetstiltak tunnelen får.

- For det første er dette en toløpstunnel, og det kan ikke sammenlignes med tunneler med bare ett løp. Man slipper toveistrafikk, og for hver 250m blir det rømningsveier til det andre tunnelløpet. Det vil si at hvis det skjer en hendelse i tunnelen, er man maksimalt 125m fra nærmeste rømningsvei til det andre tunnelløpet. Nødetatene kan også bruke det ene tunnelløpet til å gjøre redning ved å bruke rømningsveiene mellom tunnelene.

Tunnelen får også maksimalt 5% stigning. Med denne stigningen holder tungbiler et jevnt tempo nedover.

Ønsker innspill
Reguleringsplanene for E39 Romsdalsfjorden er ute på offentlig høring. Alle som har innspill til planleggingen kan sende de til Statens vegvesen innen høringsfristen. Fristen for Midsund og Vestnes kommuner er 25.juni, mens fristen for Molde kommune er 9.juli. Les mer på prosjektsiden: http://www.vegvesen.no/Europaveg/e39romsdalsfjorden/planer

Prosessen videre
Når høringsfristene har gått ut skal Statens vegvesen, sammen med kommunene, systematisere merknadene og eventuelle innsigelser som har kommet inn. Disse skal vurderes, om de kan imøtekommes eller om de skal avvises. Vurderingene av merknadene blir så innarbeidet i planomtalen, og plantegningene og reguleringsbestemmelsene blir eventuelt endret. Deretter skal reguleringsplanen politisk behandles i planutvalg, formannskap og kommunestyrene. Det kan også være behov for en andregangs høring. Målet er at alle kommunene skal vedta reguleringsplanen i løpet av 2016.

Vegvesenet vil sluttføre reguleringsplanleggingen i løpet av 2016. NTP for 2018-2029 skal vedtas i Stortinget i juni 2017 etter at regjeringen har lagt fram sitt forslag våren 2017.

Aktuelt for fylke(r): Møre og Romsdal