Nytt alternativ for E39 Julbøen-Molde
Det er nå utarbeidet et fjerde alternativ i vårt forslag til kommunedelplan for ny E39 mellom Julbøen og Molde.
Det nye forslaget er justert etter innspill fra den første høringsrunden, der de fleste ønsket redusert inngrep i Moldemarka og da spesielt området rundt Haukabøelva og Kringstadsetra.
- I det nye forslaget har vi redusert vegen i dagen mellom de to tunnelene i Mordalen fra ca. 2 km til 890 meter. Med denne løsningen, som vi har kalt den «lilla» veglinjen, er tunnelen under Kringstadnakken forlenget vestover forbi Haukabøelva og stiene til Kringstadsetra. Det betyr at det ikke vil være nødvendig å legge om de populære turstiene, og støyen som forventes fra biltrafikken vil også reduseres så mye at den knapt vil høres i dette området, sier Harald Johnsen, prosjektleder i Statens vegvesen.
Legges ut på ny høring
Det nye alternativet i kommunedelplanen for E39 Julbøen-Molde er vedtatt lagt ut på offentlig ettersyn av Hovedutvalget for teknisk, plan, næring og miljø i Molde kommune. Når saken er lagt ut på høring (antatt fredag 18.12), vil de tilhørende dokumentene være tilgjengelig for nedlastning i Molde kommunes planportal og her på prosjektets hjemmeside på vegvesen.no.
Alle som ønsker å uttale seg eller komme med innspill til det nye alternativet, må gjøre dette skriftlig innen fristen som blir oppgitt i høringen (5. februar). Merknader kan sendes per post til Molde kommune eller elektronisk gjennom kommunens planportal.
Merknadene fra denne nye høringsrunden vil bli behandlet sammen med innspillene som kom inn i den første høringsrunden. Når alle innspill er behandlet vil forslaget til kommunedelplan for E39 Julbøen-Molde legges fram for politisk sluttbehandling i kommunen.