Planforslaget for E39 Astad-Bjerkeset kommer over nyttår, da Statens vegvesen måtte gjøre tilleggsvurderinger av kostnadsoverslag og tunnellengde.

Bildet viser deler av vegtraseen som utredes ligger til venstre i bildet her. Vi ser Gaupset-/Harstadområdet med utsikt mot Batnfjordsøra, og skredløpet ved Svartdalselva er i området bakerst til venstre. Utgang for det lengste tunnelalternativet vil komme nær huset med rødt tak til venstre i bildet.
Deler av vegtraseen som utredes ligger til venstre i bildet her. Vi ser Gaupset-/Harstadområdet med utsikt mot Batnfjordsøra, og skredløpet ved Svartdalselva er i området bakerst til venstre. Utgang for det lengste tunnelalternativet vil komme nær huset med rødt tak til venstre i bildet. Foto: Cowi

I november besluttet Samferdselsdepartementet at Statens vegvesen skulle gå videre med det alternativet som beslaglegger minst fulldyrket areal i den videre planprosessen for ny E39 ved Batnfjordsøra.  Dette betyr at det er utredning og planforslag for tunnelalternativet som skal legges fram for Gjemnes kommunestyre.

Kommer i januar

- Statens vegvesen har hatt som mål å sende planforslag med konsekvensutredning til kommunen i desember 2024. Dette utsetter vi nå til januar 2025, da vi måtte gjøre tilleggsvurderinger av lengde på tunnelen, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen.

I detaljutredningen som startet opp i januar 2024 er tunnellengden planlagt til ca. 1,5 km fra Astad til Harstadområdet. Denne løsningen forutsatte skredsikring med ca. 130 m betongtunnel og ledemurer/-voller for skredløpet ved Svartdalselva.

Vurderer forlenging

Nye kostnadsoverslag for denne løsningen viser seg å være høyere enn tidligere.

- Statens vegvesen vurderer nå en senkning og forlenging av fjelltunnelen i Harstadområdet, opp til ca. 2,1 km total lengde. Denne tunneltraseen går under skredløpet og får utgang like nord for Gaupsetvegen.

Kostnadsoverslag for de to tunnelalternativene er på om lag samme nivå og det ser ut til at en beslaglegger mindre fulldyrket areal med det lengste tunnelalternativet, sier Brudeseth.

Aktuelt for fylke(r): Møre og Romsdal