I tillegg skal søndre del oppgraderes i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften.

Prosjektet har et samlet kostnadsoverslag på ca. åtte mrd. kroner.

 

Siste nytt:

14.09.23 Slik vil Vegvesenet bygge ny Fløyfjelltunnel | Statens vegvesen

E39 Fløyfjelltunnelen skal forlenges til Eidsvåg. I tillegg skal søndre del oppgraderes etter tunnelsikkerhetsforskriften med teknisk utstyr og sikkerhetsløsninger. For å kunne opprettholde et vegsystem i Bergen med akseptabel sårbarhet og samfunnssikkerhet, er det helt nødvendig at eksisterende Fløyfjelltunnel utvides med mulighet for tovegskjøring i hvert løp.

Kartskissen viser en totaloversikt over hvor eksisterende tunnel skal oppgraderes, markert med blått, og hvor det kommer nye tunneler, markert med grønt.
Kartskissen viser en totaloversikt over hvor eksisterende tunnel skal oppgraderes, og hvor det kommer nye tunneler. Foto: Statens vegvesen

Oppgradering av dagens tunnel vil være krevende og kostbart, ettersom mye av arbeidet kun kan utføres på nattestid. Dette gir lang byggetid. Statens vegvesen har besluttet at oppgraderingen vil skje ved bygging av ett nytt løp og utvidelse av dagens nordgående løp. Det sørgående løpet vil bli stengt når oppgraderingen er fullført. Oppstart av prosjektet er ikke avklart, dette avhenger av politisk prosess for valg av bybanetrasé til Åsane.

Vei:
E39
Fase:
Prosjekteringsfase
Kommuner:
Bergen
Fylker:
Vestland
Nasjonal transportplan:
Omtalt i NTP 2025–2036

E39 Fløyfjelltunnelen Sør © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)

Kontakter

Jonas Dalland

Fungerende prosjektleder
Telefon:
47623272
E-post:
Sist oppdatert: