Artikkelen er over to år gammel, og innholdet kan være utdatert.

Trainee-programmet i Statens vegvesen besøkte E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen for å lære mer om «Pilot for fossilfri anleggsplass».

Forrige uke fikk utbyggingsprosjektet E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen besøk av syv traineer og to ansvarlige for programmet. Målet for besøket var primært å lære mer om pilotprosjektet fossilfri anleggsplass, men også generell informasjon om byggeprosessen i dette prosjektet.

Traineeprogrammet i Statens vegvesen

- Målet er å styrke vår attraktivitet i et marked i konkurranse om framtidas kompetanse, sier Charlotte Aspestrand som er ansvarlig for programmet.  

- Traineene er viktige bidragsytere for å øke endringstakt, kompetansedreining og skape innovasjonskultur. I løpet av programmet jobber de på et strategisk og operativt nivå som gir god rolleforståelse og evnen til å navigere seg i organisasjonen. I møte med interne og eksterne aktører opparbeider de smidig samhandlingskompetanse og bygger sterke tverrfaglige nettverk.  Målet er å beholde deres unike kompetanse og bistå dem med å bygge en karrierevei i Statens vegvesen.

Pilot fossilfri anleggsplass

Traineene fikk en guidet befaring på anleggsplassen hvor de ble vist blant annet de elektriske gravemaskinene, ladestasjoner og ble tatt med ned for å se i en 170 meter lang teknisk kulvert midt i sentrum av Kristiansand. Se film fra befaringen her

Traineer på Gartnerløkka

Forrige uke fikk utbyggingsprosjektet E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen besøk av syv traineer og to ansvarlige for programmet. Målet for besøket var primært å lære mer om pilotprosjektet fossilfri anleggsplass, men også generell informasjon om byggeprosessen i dette prosjektet.

Hovedbyggeleder Rune Galteland informerte innledningsvis inne på prosjektkontoret om erfaringene med pilotprosjektet så langt. Traineene var enige om at piloten virket veldig interessant og spennende, og et av spørsmålene Galteland fikk var om gevinsten av fossilfri anleggsplass var så stor hvis dette medførte mye lengre byggetid fordi de elektriske anleggsmaskinene må lades ofte?

- Det er nettopp det vi skal forsøke å finne ut med denne piloten, alt skal logges og det skal tas fortløpende vurderinger om det er noe som bør justeres for å oppnå bedre effektivitet i forbindelse med dette. Vi vet at det jobbes med å optimalisere energibehovet til gravemaskiner og batteriteknologi utvikles også stadig for å bli bedre. Hvem vet, kanskje man på sikt også kan bytte batteripakken i gravemaskiner på samme måte som man nå gjør med håndholdte driller og lignende? spurte Galteland.

Traineene med følge var alle meget fornøyd med presentasjonen de fikk av prosjektet samt befaringen ute på anleggsplassen.

Kjenner du noen som vil bli ny trainee i Statens vegvesen?

Høsten 2023 starter et nytt traineeprogram, som løper fram til høsten 2025.

Traineeprogrammet går over 22 måneder og skal gi studentene et strategisk innblikk i samferdselssektoren. De får eierskap til framtidens samferdselsløsninger og en helhetlig forståelse av Statens vegvesens samfunnsansvar, hovedoppgaver og brukerbehov. Man får muligheten til å bygge et unikt faglig nettverk i møte med interne og eksterne aktører, særlig innen digitalisering og bærekraft.

Gjennom programmet får man arbeide både alene og i læringsgrupper. Det blir individuell opplæring, jevnlige fellessamlinger og kunnskapsdeling på digitale arenaer gjennom hele programmet.

Nå har du en unik mulighet til å bli med på en digitaliserings- og klimareise på norske veier som trainee hos oss i Statens vegvesen. Husk søknadsfristen 8. desember 2022!

- Vi kan love deg en bratt læringskurve og en unik mulighet til å bygge en spennende karriere hos oss sammen dyktige kollegaer og de beste fagmiljøene innen samferdsel, sier Charlotte Aspestrand.

Du kan lese mer om traineeprogrammet her

Traineene oppstilt på en elektrisk 20-tonns gravemaskin. Lengst til høyre byggeleder Erling Andre Flo og hovedbyggeleder Rune Galteland. Foto og video: Samir Kolukcija
Traineene oppstilt på en elektrisk 20-tonns gravemaskin. Lengst til høyre byggeleder Erling Andre Flo og hovedbyggeleder Rune Galteland. Foto og video: Samir Kolukcija
Aktuelt for fylke(r): Agder