Artikkelen er fra 2018, og innholdet kan være utdatert.

Denne uken inviterte prosjektet til en ekstra runde med møter med ekstern samarbeidsgruppe for å diskutere foreløpige planutkast og for å komme med innspill til anbefaling av korridor.

Møtene ble holdt på tre steder; Lyngdal, Moi og Vikeså. Samarbeidsgruppen består av saksbehandlere i kommunene, fylkeskommunen og fylkesmannen, samt Nye Veier AS som er framtidig utbygger av vegen. Etter ønske fra noen kommuner var samarbeidsgruppen utvidet med noen politikere og lokale ressurspersoner.

Mange gode  innspill

Etter tilsvarende møte i Egersund i september der foreløpig planforslag og resultater fra konsekvensutredning ble presentert, har kommunene jobbet godt og forberedt gode tilbakemeldinger og spørsmål til Statens vegvesen.

- I møtene svarte vi ut mange gode spørsmål og redegjorde for de vurderinger og prioriteringer vi har gjort. Vi fikk mange gode innspill til justeringer som vi skal se nærmere på. Hensikten med denne ekstra runden er foruten å gi anledning til å medvirke på høringsforslaget som kommer, å gjøre samarbeidsgruppa i stand til å forberede gode høringsinnspill, sier Torun Lynnebakken, planleggingsleder på prosjektet.

I Lyngdal var det valg mellom korridorene gjennom Flekkefjord, samt Nye Veiers tanker om en alternativ krysning av Fedafjorden som var tema.

Nye Veier var for øvrig til stede og fortalte hva de gjør for å vurdere om alternativet er godt nok til å utredes videre.

Intense diskusjoner og gode prosesser

Torsdag var det møte med representanter fra Sokndal, Lund og Eigersund på Lundetun på Moi. Her var fokuset kryssløsninger på Moi, Ualand og Årrestad i forhold til jordvern og kulturminner og miljø.

Diskusjoner om mulighetene for næringsutvikling i kryss ble diskutert intenst. Det ble avdekket interesseforskjeller mellom de tre kommunene i valg av korridor og plassering av kryss.

På ettermiddagen var det møte om korridorene gjennom Gjesdal og Bjerkreim. Her var det på forhånd kjørt en god prosess der kommunene hadde drøftet planforslaget med lokale interesser der resultatet var konkrete forslag til justeringer av planforslaget. Også her var muligheter og begrensninger for næringsutvikling og hensynet til jordvern det som vekket mest engasjement.

Glad for medvirkingsmøtene

Lynnebakken forteller at prosjektgruppa er glad for at de tok seg tid til disse møtene, at det har kommet veldig mye nyttig informasjon og at de har luftet mange problemstillinger som de kan bruke videre i arbeidet med å ferdigstille et høringsforslag med en endelig anbefaling av korridorer gjennom Agder og Rogaland

- Noen steder vil vi utvide for å gi rom å gi gode tilpasninger i reguleringsplanfasen. Andre steder ser vi behov for å snevre inn. At Nye Veier AS deltok og fikk høre hva kommunene og regionale myndigheter er opptatt av er også veldig positivt. Det lover bra for videre dialog i reguleringsprosessen, legger planleggingslederen til.

Når høringsforslaget er ferdig sendes det over til kommunal -og moderniseringsdepartementet for godkjenning før det kan legges ut på høring. Vi kommer tilbake med mer informasjon når vi vet mer om høringsperioden.

Snart nye muligheter til å si din mening

Denne gangen var ikke pressen invitert til møtene. Lynnebakken har en god forklaring hvorfor:

- Så lenge løsningene enda er i spill og vil bli endret fram mot et ferdig høringsforslag, har vi vært opptatt av å hindre unødige bekymringer og spekulasjoner for folk flest. Når Statens vegvesen er klar med et grundig forberedt høringsforslag vil alle igjen få mulighet til å uttale seg. Det er viktig nå å samle løse tråder. Det er også viktig at alle er klar over at den endelige løsningen først fastsettes gjennom reguleringsplanen som Nye Veier AS skal få ansvaret for sammen med sin entreprenør. Statens vegvesen jobber nå med å ferdigstille korridoren og rammene for reguleringsarbeidet, fastslår hun og legger til:

- Det vil bli gode anledninger til å påvirke løsningene i tida som kommer.

Forslag til kommunedelplan med tilhørende dokumenter skal legges ut på høring senere i høst. Dette vil bli annonsert i god tid i lokalaviser, her på vegvesen.no og på Facebook-siden til prosjektet.

Oversiktskart. Illustrasjon
Foto: Statens vegvesen
Aktuelt for fylke(r): Rogaland, Agder