Artikkelen er fra 2016, og innholdet kan være utdatert.

Listerkonferansen 2016 handlet om ny E39 fra Lyngdal til Sandnes. Rettere sagt ny E39 i Lister-regionen. Ordførere, politikere, næringsliv, og en del privatpersoner var blant de omtrent 180 deltakere denne mandagen på The Bølgen & Moi Hotel i Kvinesdal.

Prosessleder for prosjektet E39 Lyngdal vest-Sandnes, Torun Lynnebakken var første foredragsholder etter at Arnt Abrahamsen, leder ved Listerrådet ønsket deltakerne velkommen.

- Ivaretar dagens vegsystem

Lynnebakken startet med å si at de som har kommet denne dagen for å høre hvor vegen skal ligge, måtte nok gå skuffet fra konferansen, dette er det nemlig lenge til det står klart.

Hun forsikret også de fremmøtte om at Staten vegvesen ikke har planer om å ødelegge eksisterende vegsystemet.

- Vi ønsker ikke å torpedere Listerpakka. Vi kommer enten til å ivareta vegnettet i regionen slik det er i dag, eventuelt med noen justeringer, men med samme funksjon som det har i dag, sa hun.

Må finne midler til firefelts veg

- Når jeg ble spurt om å delta på denne konferansen prøvde jeg å foreslå at jeg heller kom en annen gang, for nå hadde jeg ikke noen ting nytt å fortelle, så ble jeg bedt om komme å fortelle ikke noen ting likevel, fortalte Finn Aasmund Hobbesland i Nye veier AS og vakte latter i salen.

Han fortsatte med å presisere at Staten vegvesen gjør en god jobb, og at spesielt på Sørlandet har man gjort en formidabel jobb de siste årene.

Hobbesland fortalte også at problemet med planlegging av nye veier er at kostnaden med bygging stigere raskere enn samfunnsnytten beregnet i begynnelsen av prosjektet. Han understreket dette med at i de 130 mrd. i investeringsporteføljen til vegselskapet er den aktuelle strekningen beregnet med et kostnadsoverslag som baserer seg på 2-3 felts veg, og ikke firefelts veg:

- Derfor må det her jobbes over tid slik at man finner midler til å bygge det som man planlegger, sa Hobbesland.

- Når man ser på kalkulert nytte på de forskjellige prosjektene i porteføljen så er det flere andre prosjekter som har langt større nytte en flere av prosjektene på strekningen Kristiansand-Sandnes, la Hobbesland til.

Økt kostnad på vegbygging

Siri Mathisen, leder for NHO Agder snakket om nasjonal og regional betyding av ny E39 mellom Kristiansand og Stavanger og fortalte at siden 2004 og frem til i dag har det blitt tre ganger så dyrt å bygge veg i Norge.

- Mange ordførere har en drøm om få både ett, to og tre kryss slik som tilfellet for eksempel er i Lillesand, men den tiden er nå forbi. Vi må få mer ut av pengene vi bruker, vi må bygge mer effektivt og vi må bygge smartere, sa Mathisen.

Fremsynt næringsliv

Før lunsj ble det holdt innlegg fra representanter for lokalt næringsliv:

  • Øyvind Iversen fra SIMEK
  • Cecilie Buch Boyer fra Richard Buch jr AS
  • Viktor Korneliusen fra Halvorsen
  • Tom Egil Ravndal, på vegne av havnesjefene i Lister
  • Kjell N Nilsen, Norges lastebileierforbund

Cecilie Buch Boyer snakket om synergien man kunne oppnå ved å inngå en transport-allianse mellom kommunene i regionen og hun foreslo til og med et felles navn, Lister Logistics som skulle stå for driften av Lister Havn som kunne ha flere kai i de forskjellige kommunene.

Øyvind Iversen snakket om Flekkefjord som kunne ha flyplass omtrent 45 minutter unna både til Kjevik i øst og Sola i vest. Dermed kunne Flekkefjord være like sentralt som Oslo siden man måtte bruke 45 minutter til Gardermoen fra Oslo, fortalte Iversen til humring fra salen.

Streker på kartet

Fagansvarlig for vegplanlegging på prosjektet E39 Lyngdal vest-Sandnes holdt et innlegg om hvor langt man har kommet i arbeidet med å finne vegkorridorer.

Håland var i likhet med Lynnebakken opptatt av å forsikre forsamlingen at Statens vegvesen har ingen intensjoner om å ødelegge eller forverre dagens vegsystem i området.

Han viste et kart med et stort antall vegkorridorer som kom frem under den kreative samlingen på Sola tidligere i år og et annet kart som hadde markert et mindre antall korridorer som konsulenten nå jobber med å optimalisere og kjøre beregninger på.

- Mange av disse korridorene går det også an å kombinere, gå litt på kryss og tvers av hverandre. Om et par uker skal vi møte konsulenten igjen, se på beregningene og vurdere hva som faller ut og hva som går videre, sa Håland.

- Etter et par slike runder vil vi sitte igjen med tre, fem, seks eller åtte korridorer, det vet jo som sagt ikke, la Håland til.

De korridorene som er igjen til slutt skal være med i planprogrammet som det skal være mulighet til å gi innspill på i løpet av høringsperioden. Dette vil bli annonsert i god tid på prosjektets nettside og lokale aviser.

- Vil dra lasset sammen

Ordførerne i Kvinesdal, Farsund, Lyngdal, Flekkefjord, Hægebostad og Sirdal holdt alle korte appeller og var alle enige om å jobbe mot felles mål som er å få den nye firefelts vegen raskest mulig til regionen og dra lasset sammen for å få dette til.

De trakk frem samfunnsnytten, synergieffekter, at de ønsket å opprettholde utviklingen innad i kommunene, men også gjøre dem attraktive for folk utenfra å bosette seg og arbeide der.

Arnt Abrahamsen som leder av Listerrådet som arrangerte konferansen oppsummerte det hele på slutten med å si:

- Det er nå arbeidet begynner, det er nå vi må kjenne vår besøkelsestid, og det er nå vi må være på offensiven. Greier vi nå å stå sammen så er jeg sikker på at vi greier å være fremme når avgjørelsene tas og pengene deles ut.

Her finner du presentasjonene fra konferansen og omtaler i media: Lister.no

Listerkonferansen 2016 Foto: Samir Kolukcija
Aktuelt for fylke(r): Rogaland, Agder