Artikkelen er fra 2018, og innholdet kan være utdatert.

Når ser statsråden for seg å treffe en beslutning om trasévalg for ny E39 på strekningen Sandnes - Flekkefjord? - spurte Kalsås 22. mars. Les svaret her.

Du kan klikke på denne lenken til stortinget.no: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=71680 eller lese videre her:

Dokument nr. 15:1220 (2017-2018)
Innlevert: 22.03.2018
Sendt: 22.03.2018
Besvart: 10.04.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Tom Kalsås (A)

Spørsmål

Tom Kalsås (A): I februar 2015 besluttet statsråden at alternativ trasé over Høg-Jæren skulle vurderes som ny trasé for E39 på strekningen Sandnes - Flekkefjord. Over tre år senere er det fortsatt ikke truffet noe trasévalg for den aktuelle strekningen. Statens vegvesen og Nye Veier AS kom med sin anbefaling i desember 2017. Når ser statsråden for seg å treffe en beslutning om trasévalg for ny E39 på strekningen Sandnes - Flekkefjord?

Begrunnelse

Diskusjonen om trasé for ny E39 på strekningen Sandnes - Flekkefjord har pågått i mange år. I februar 2015 ble det besluttet at forslaget fra Rune Gjedrem om ny E39 over Høg-Jæren ("Jærlinja") skulle vurderes av Statens vegvesen i den videre planleggingen.

Samtlige 11 berørte kommuner samtykket i desember 2015 til statlig plan for gjennomføringen av ny E39. Statlig plan ble besluttet av Kommunal- og moderniseringsdepartementet i mai 2016. Bakgrunnen for beslutningen om statlig plan, var blant annet å sikre en rask gjennomføring av planprosessen. Kommunenes erfaring med statlig plan har hittil vært at statlig styring ikke har medført raskere gjennomføring, men tvert imot en trenering av saken.

Valget av trasé for den aktuelle strekningen vil i stor grad påvirke andre planlagte vegprosjekter. I Rogaland gjelder dette blant annet utbedring av fv. 44 forbi Bryne, omkjøringsvei forbi Kvernaland og siste del av tverrforbindelsen mellom fv.

44 og E39. Flere av prosjektene som vil kunne bli påvirket er satt på vent, i på vente av en beslutning om trasé for ny E39. Det haster derfor med å få truffet en beslutning, både for å kunne komme i gang med byggingen, men også for å komme videre med planleggingen av andre viktige vegprosjekter. Uavhengig av trasévalg er det også viktig å komme i gang med planleggingen av gode tilførselsveier til ny E39.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Regjeringen har økt satsingen på infrastruktur betydelig. I perioden 2018-21 vil det bygges ca fire ganger mer firefelts motorvei enn i perioden 2010-13. Det er viktig at vi bygger veier som er trygge, raske og fremtidsrettede, og at vi finner løsninger som holder kostnadene nede, fungerer for lokalsamfunnene, og ivaretar overordnede miljø- og arealbehov.

Strekningen Stavanger-Kristiansand er en av flere områder hvor det er viktig å få en moderne vei. For meg har det vært viktig at vi ikke bygger noe som man etter få år ville se på som mangelfull. Derfor har vi gjort en rekke endringer i prosjektet sammenlignet med de tanker som ble lagt til grunn av foregående regjeringer for videre planlegging av E39 Søgne – Ålgård. Beslutningen fra 2013 innebar at videre planlegging for utbygging på strekningen skulle ta utgangspunkt i "Midtrekkverkskonseptet" og at alle tunneler som ikke bygges med midtrekkverk skulle planlegges for to løp. For strekningen Lyngdal vest - Sandnes innebærer dette to- og trefelts vei med 90 km/t skiltet hastighet.

Samferdselsdepartementet har i etterkant av beslutningen justert rammene for arbeidet. Vegdirektoratet ble i juni 2014 bedt om at det i planarbeider for E39 Søgne - Ålgård planlegges med sikte på firefelts vei som langsiktig løsning. I november 2014 presiserte departementet i brev til Vegdirektoratet at nye motorveier skal planlegges for 110 km/t. Departementet besluttet i mai 2015 å utvide utredningsarbeidet med en ytre korridor over Høg-Jæren ("Jærlinja").

I løpet av 2016 og 2017 har Statens vegvesen utført kartlegging og et omfattende feltarbeid for de aktuelle korridorene. Arbeid med vurdering, siling og bearbeiding av alternativer var grunnlag for utlegging av forslag til planprogram på høring i 2017. Høringen ble gjennomført i to omganger. Høringen våren 2017 omfattet veilinjer i ytre, midtre og indre korridor. Som følge av høringsinnspill, ble en ny indre korridor lagt ut på høring høsten 2017.

Samferdselsdepartementet mottok i februar 2018 brev fra Vegdirektoratet med Statens vegvesens forslag til fastsatt planprogram for statlig kommunedelplan for strekningen E39 Lyngdal vest – Sandnes. Som grunnlag for beslutning om hvilke korridorer som skal være med i planprogrammet, har Statens vegvesen utarbeidet et vurderingsnotat med dokumentasjon av kunnskapsgrunnlag for korridorvalg til planprogram. Notatet sammenfatter den kunnskap som foreligger pr. januar 2018:

- Store deler av konsekvensutredningen er gjennomført for prissatte og ikke-prissatte konsekvenser, andre samfunnsmessige virkninger, risiko- og sårbarhet

- Linjer innenfor alle korridorene er bearbeidet

- Høringsuttalelser fra begge høringer er oppsummert og kommentert

- Forhold til regionale planer og statlige føringer er vurdert

- Tiltaket er vurdert opp mot prosjektmål

I mars i år mottok departementet oppdaterte trafikkprognoser for de alternative strekningene på Jærlinja.

Det er Kommunal- og moderniseringsdepartementet som skal fastsette planprogrammet. Planprogrammet vil bli fastsatt så snart som mulig uten at jeg nå kan angi et konkret tidspunkt for dette.

Selv om beslutningen om å se på mulighetene for å kunne bygge moderne firefelts motorvei på strekningen har tatt ekstra planleggingsarbeid sammenlignet med å realisere en 2/3 felts vei, så mener jeg tidsbruken er vel anvendt tid i et generasjonsperspektiv. Erfaringsmessig har slike veistrekninger også blitt bygget ut stykkevis og delt. Jeg er også kjent med at Nye Veier AS har ambisiøse planer for utbygging av hele veistrekningen mellom Stavanger og Kristiansand i løpet av de neste årene. Det gleder jeg meg over.

Foto: stortinget.no
Aktuelt for fylke(r): Rogaland, Agder