Stor interesse på Moi
Ny-E39 prosjektet Lyngdal vest-Sandnes fortsetter med å levere for fulle hus på «Sørvestlandet».
Det ble et rekordstort oppmøte på omtrent 140 personer, da Statens vegvesen arrangerte åpen informasjonsdag på Lundetun på Moi i Lund kommune torsdag forrige uke. Dette er den sjette informasjonsdagen i løpet av turnéen som totalt vil være på ni slike arrangementer.
Jordvern og jernbane
- Folk var opptatt av kryssløsninger og hvordan de ulike variantene vil påvirke nærmiljø og friluftsliv. Som på de andre stedene vi har vært, var det stort engasjement for jordvern. Mange ser fram til å se arealregnestykket for dyrket mark når konsekvensutredningen foreligger, sier Torun Lynnebakken, planleggingsdeler for prosjektet.
Hun legger til at folk i Lund ikke uventet er opptatt av at den nye motorveien ikke hindrer framtidig utvikling av den rasutsatte toglinjen forbi Drangsdalen.
Kryssplasseringer og innløsning
Det er to muligheter for kryssplassering rundt Moi, det er ved Tronvika eller Moen nord for sentrum. Mange som møtte opp hadde interesser knyttet til enten den eller den andre beliggenheten. Folk lurer på hvordan vegen vil påvirke dem i detalj, men det kunne de ikke få svar på før i neste planfase, når reguleringsplanen foreligger.
- Nå «maler vi med den brede kosten», og senere vil vi snevre inn korridorbredden og vise bedre hvordan inngrepet blir i terrenget, sa Lynnebakken til forsamlingen under sin presentasjon.
Er «Jærlinja» fortsatt med?
Mange stilte spørsmål og var tvilende til fremtiden for den ytre og midtre korridoren. Lynnebakken svarte at Statens vegvesen har anbefalt å ta den med videre i utredningen. Det er Kommunal- og moderninseringsdepartementet som bestemmer etter høring av planprogrammet om disse korridorene skal legges bort eller utredes videre.
- Så hvis dere leser i avisene at vi har trukket en konklusjon angående valg av korridor- så er det feil, fastslår Lynnebakken.