Artikkelen er over to år gammel, og innholdet kan være utdatert.

En av de tre største Rogfast-kontraktene er nå lyst ut. Det er en milepæl i byggingen av verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel.

Portrettbilde av prosjektleder Oddvar Kaarmo ikledd oransje Statens vegvesen-jakke foran Rogfast sin brakkerigg.
Prosjektleder Rogfast Oddvar Kaarmo Foto: Øyvind Ellingsen, Statens vegvesen

– Vi er glade for at vi nå har lyst ut en av de tre store Rogfast-kontraktene. E03kontrakten er den første av tre kontrakter for å bygge hoved tunnelene mellom Mekjarvik i sør til Bokn i nord, sier prosjektleder i Statens vegvesen Oddvar Kaarmo.

Oversiktskart over kontraktsområde for E03 på Rogfast
Oversiktskart over kontraktsområde for E03 på Rogfast.

Han mener kontraktstørrelsen bør være interessant for både norske og utenlandske entreprenører.

– Interessen og antall henvendelser fra nasjonale og internasjonale entreprenører forteller oss at det er stor interesse i markedet til bli med å bygge et så stort prosjekt, sier prosjektlederen.

Det blir tilbudskonferanse og befaring i Mekjarvik utenfor Stavanger 16. desember 2021. Det tas forbehold om at den på grunn av covid19 må gjennomføres digitalt. Entreprenører som ønsker å delta i prekvalifisering må søke innen 7. januar 2022.

Fakta E03:

  • Toløps tunnel fra Mekjarvik i sør – halvveis til Kvitsøy i nord
  • Lengde 9 kilometer – totalt 18 kilometer tunnel
  • Betongelementer i vegg og tak
  • Det skal bygges 14 tekniske bygg og 7 pumpestasjoner
  • 125 meter fire felts vei i dagen
  • Kontraktsform – enhetspris med prekvalifisering og forhandling
  • Byggherreanslag 3,5 milliarder kroner
  • Rogfast er en del av fergefri E39 og blir 26,7 kilometer lang når den står ferdig i 2030/31

Kontakt:

Portrettbilde av prosjektleder for Rogfast Oddvar Kaarmo
Prosjektleder Oddvar Kaarmo Mobil: 95048525 E-post: oddvar.kaarmo@vegvesen.no

Bildene under er til fri bruk: Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen