Artikkelen er over ett år gammel, og innholdet kan være utdatert.

I dag ble den andre store Rogfast-kontrakten signert av vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og direktør Audund Aaland i Implenia Norge.

Kartskisse som viser entreprise E03 på Rogfast
Det er kontrakten på entreprisen E03 som ble undertegnet. Prislapp: 4 mrd. nok. Illustrasjon: Statens vegvesen

Kontrakten er den andre av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.

Sammen med de andre Rogfast-kontraktene vil ringvirkningene være store for mange typer arbeidskraft og leveranser i Nord- og Sør-Rogaland.

18,5 kilometer tunnel

Kontrakten er knyttet til byggingen av sørlige del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord. Implena/Stangeland skal bygge en toløps tunnel fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. Skjermbilde fra Teams
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland signerte kontrakten. Foto: Øyvind Ellingsen, Statens vegvesen

– Jeg vil gratulere hele regionen med dagen. Nå sterter byggingen fra begge sider av Boknafjorden. Rogfast vil sikre god mobilitet for store deler av Vestlandet. For industrien og arbeidslivet vil det å spare 40 minutters reisetid mellom Stavanger og Bergen bety mye, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, som mener at prosjektet også vil bety mye for arbeidslivet i regionen, og for Ferjefri E39.

Implenia/Stangeland

– Vi er glade over å vinne dette prestisjeprosjektet sammen med våre samarbeidspartnere i Stangeland Maskin. E03-parselen er et stort og komplekst infrastrukturprosjekt i tråd med vår strategi, hvor vi kan benytte våre mange år med erfaring og ekspertise innen tunnel og betong, sier administrerende direktør i Implenia Norge, Audun Aaland.

Prosjekteder Oddvar Kaarmo. Bilde
Prosjekteder Oddvar Kaarmo. Foto: Øyvind Ellingsen, Statens vegvesen

Kontakt: Prosjektsjef Oddvar Kaarmo

Mobil: 950 48525

E-post:  

Aktuelt for fylke(r): Rogaland