Vegvesenet anbefaler alternativ 1B for E39 Smiene–Harestad
Forslag til kommunedelplan med tilhørende konsekvensutredning for E39 Smiene–Harestad er sendt til kommunene Stavanger og Randaberg. Målsettingen er å få avklart trasé og kryssplassering for en trafikksikker kyststamveg med høy standard for gjennomgangstrafikken og betjening av lokaltrafikken mellom Stavanger, Randaberg og Rennesøy. Vegstrekningen er en viktig lenke mellom Eiganestunnelen, Rogfast og Transportkorridor vest.
Vegvesenet anbefaler kommunene å vedta alternativ 1B for Smiene–Harestad, med kort tunnel forbi Tasta skole
Statens vegvesen har utredet 2 hovedalternativ, samt et referansealternativ (utvikling av dagens veg). Alternativ 1 følger østsiden av eksisterende veg. Alternativ 2 går vest for eksisterende veg, under Høyehaugen og videre nordover. Begge alternativene strekker seg fra Smiene i Stavanger kommune (like sør for Maiblomstsvingen, i forlengelsen av Eiganes nord) til Harestad (Harestadveien) i Randaberg kommune.
Innenfor planområdet vil det inngå 3 kryss, Tasta, Finnestadgeilen og Harestad. Alle er planskilte. Dagens kryss med Eskelandsveien, Randabergveien og Ryggveien fjernes. Alternativene er like mellom kryss ved Finnestadgeilen og nord til Harestad.
Det er sett på variasjoner innen de to hovedalternativene med kort og lang kulvert forbi Tasta skole, samt daglinje. Kulvertløsninger for alternativ 1 og 3 har ulike lengde på grunn av krav til minsteavstand til kryss nord for kulvert
Alternativ 1B – kort kulvert
Alternativet går nordover forbi Tasta skole, og svinger videre nordøstover mot Høye hvor vegtraséen går inntil (parallelt med) eksisterende E39 frem til kryss mot Randaberg. Videre nordover følger alternativet eksisterende E39 på østsiden av dagens veg. Nord for Torvmyrveien svinger alternativet nordvestover inn mot trasé for Rogfast ved Harestadveien. I alternativet inngår ca. 350 meter lang kulvert/tunnel ved Tasta skole.
Krysset ved Tastatorget har kun ramper mot sør. Alle alternativene er forutsatt å ha kryss på Tasta (redusert kryss - kun ramper mot sør. Det anbefales redusert kryssløsning for både alternativ 1 og 3 på Tastatorget.
Krysset på Finnestad
Krysset er i prinsippet likt i både alternativ 1 og 3, med unntak av gang- og sykkelvegen, som har forskjellige traseer på grunn av videreføringen sørover. Dagens kryss med Torvmyrveien vil bli lagt helt om, men likevel slik at Torvmyrveien vil ha samme trasé som i dag. E39 ligger her lavt i terrenget for å senke seg ned mot tunnelpåhugget for Rogfast. Rette ramper fra E39 i alle retninger går opp til rundkjøringer på hver side, med en tverrforbindelse over E39.) Mot vest knytter denne seg videre ned på Torvmyrveien.
Krysset på Harestad
Dagens kryss mellom Harestadveien, Mekjarvikveien og dagens E39 mot Rennfasttunnelen opprettholdes og knyttes inn i det nye krysset via den østre rundkjøringen. Harestadveien vil krysse over E39 uten rampetilknytninger.
Gang- og sykkelveier føres planskilt gjennom krysset.
Et knutepunkt for kollektivtrafikken sammen med hvileplass for tungbiltrafikken er foreslått plassert i tilknytning til krysset. Det kan også inneholde funksjoner som overgangsterminal for buss og beredskapsområde for Rogfast.
Gang- og sykkel
Statens vegvesen anbefaler fullverdig sykkelveg med fortau langs E39. Denne sykkelvegen antas i stor grad å fange opp sykkeltrafikken i omkringliggende områder. Mulighet for å sykle Grødemveien forsvinner heller ikke som en følge av ny E39, så sykkeltilbudet totalt sett antas å øke med ny sykkelveg med fortau parallelt med E39.