Artikkelen er fra 2012, og innholdet kan være utdatert.

Prosjektleder for ny E39 Svegatjørn-Rådal, Arne Eltvik, puster ut etter lange dager med beregning av kostnader (såkalt anslag) på milliardprosjektet som skal gå fra Svegatjørn i Os til Rådal i Bergen.

I kartonger på prosjektkontoret ligger rykende ferske brosjyrer som viser illustrasjoner over nye kryss og nye tunneler som skal knytte de to kommunene sammen.
- Vi holder på med en del endringer på den tidligere vedtatte reguleringsplanen for prosjektet, og i denne prosessen hører det med en høringsrunde. Da skal vi ha møter med publikum, og da er det veldig greit å ha en brosjyre som gir god informasjon om hvordan vegsystemet vil se ut i 2018, sier Eltvik.

Før sommeren regner vi med at de reviderte planene er vedtatt politisk både i Bergen og Os.

Klar med anbudene
-Dette håper jeg blir siste gang, og går det vår veg kan saken behandles i Stortinget våren 2013. Da kan første spadestikk på ny E39 settes i jorden samme året. Vi har også gjort klart konkurransemateriellet og vil være klar til å lyse ut anbudet så fort vi har fått klarsignal fra Stortinget, sier Eltvik.

50 år senere…
I 1970 var vegen et politisk tema for første gang, og da ble det slått fast at den nye stamvegen burde gå fra Rådal til Os. Får vi åpne vegen i 2018 er det et faktum at vegen blir realisert nesten 50 år senere!

– Endringene siden den gang er at vi i dag planlegger å bygge nesten hele vegstrekningen i tunnel. Med tunneler i to løp kommer vi samlet sett til å drive mer tunnel enn da Lærdalstunnelen ble bygget, sier Eltvik.

-Den lengste tunnelen er på ni kilometer og går mellom Rådal og Endelausmarka i Os. Det er Råtunnelen (i retning Os) og Søråstunnelen (i retning Flesland) som får størst innvirkning på trafikkbildet i Fana, selv om den nye vegen også avlaster dagens E39 fra Nesttun til Os for trafikk, sier han.

Tatt hensyn til øyestikkere
I et myrområdet i Endelausmarka i Os der vegen skal bygges, holder 17 av landets 20 øyestikkerarter til. Den fredete øyenstikkerarten (Stor Torvlibelle) gjorde at Fylkesmannen ba om endring av den vedtatte planen i 2007. Løsningen ble å bygge bro over myren og frede området fra fremtidig utbygging. Denne saken gjør at prosjektlederen i dag kan mer om øyenstikkere enn han hadde drømt om da han overtok som prosjektleder for vegprosjektet i 2009.

Tunnelene gir god flyt
– Vi ser at prosjektet vil skape en god trafikkavvikling for de som kjører inn i tunnelene mot flyplassen eller Os, men det vil fortsatt være mye trafikk på Fanavegen forbi Lagunen og Flyplassvegen fra Rådal til Skeievatn. Dette fordi det er stor aktivitet i området og at det er planer om videre utbyggingen av boliger og næring i dette området, sier Eltvik.
Fra Svegatjørn  i Os til Nordås er det om lag 15 km. Ved å kjøre i 80 km/t vil dette ta 12 minutter. Så noe tid vil trafikantene spare.

Nå arbeides det parallelt med å finne et egnet sted til steinoverskuddet på ca. 1,5 millioner kubikkmeter.  Prosjektet fikk en utfordring da massene ikke lenger kan leveres til Avinor på Flesland.

Slik vil ny E39 fra Svegatjørn i Os til Rådal i Bergen se ut i 2018.

 

 

Aktuelt for fylke(r): Vestland