Planlegging av nytt kryss under Sørås
Den 30. mai ble det vedtatt i Bergen bystyret at Statens vegvesen skal sette i gang planarbeidet med endring av reguleringsplanen for Rådal-Sørås.
Det er allerede gått fire år siden reguleringsplanen på E39 Svegatjørn-Rådal ble godkjent. I disse dager arbeides det med prosjektering av den nye hovedvegen mellom Os og Bergen. I april i fjor fikk imidlertid prosjektgruppen vite at den regulerte løsningen i fjell under Sørås ikke kunne sikkerhetsgodkjennes.
- Like før ferien i fjor fikk vi vite av Vegdirektoratet at den regulerte løsningen likevel ikke kunne godkjennes pga den nye tunnelsikkerhetsforskriften. Denne sier blant annet at antall felt i tunneler ikke kan reduseres, sier prosjektleder Arne Eltvik.
Ikke sikker løsning
Litt nærmere forklart betyr det at i den regulerte løsningen måtte antall felt fra Os reduseres fra to til ett før sammenfletting med rv. 580 fra flyplassen . Alt dette skulle foregå inne i tunneler under Sørås.
- Dette blir sammenfletting av felt med mye trafikk i kombinasjon med høy hastighet. Derfor vil dette redusere sikkerheten. Skulle det skje en ulykke inne i tunnelen får dette store konsekvenser, sier Eltvik
Strengt EU-krav
- En annen ting er at E39 til Os er en del av det europeiske hovedvegnettet (Ternvegnett) og vi har dermed et strengt EU-krav å følge. En fravikssøknad måtte derfor også sendes til EU, men det var ikke aktuelt, sier Eltvik.
Enighet om ny løsning
Utfordringen har vært å finne en kryssløsning som gir firefeltsveg både til Os og flyplassen. En arbeidsgruppe med representanter fra Bergen kommune og Statens vegvesen har sett på flere vegalternativer.I disse dager har Bergen kommune og Statens vegvesen funnet en løsning ved at krysset splittes slik at sammenfletting av E39 og rv. 580 foregår i dagen mellom Sørås og Nordås på eksisterende Fritz C. Riebersvei
l