Statens vegvesen tilrår at ny E39 mellom Vegsundet og Breivika blir lagt langs eksisterende trasé. Forslaget til kommunedelplan skal på høring i desember.

Strekninga Vegsund-Breivika er på ca 5 km og vegsystemet i området har i dag en samlet trafikk på opp mot 30.000 kjøretøy i døgnet. Det er behov for å utvide E39 til fire felt og bygge om kryss med for lav kapasitet.

To hovedalternativer er konsekvensutredet. Det er alternativ 1 med lang tunnel utenom tettbygd strøk, og alternativ 2, utbygging i eksisterende trase. Differansen i kostnad mellom de to alternativene er 773 millioner kroner, der alternativ 1 er det billigste.

Planforslaget som blir lagt ut på høring er alternativ 2, i tråd med Statens vegvesens anbefaling. Alternativ 2 baserer seg på utvidelse langs vestsiden av eksisterende trase, og vegen her kan bygges ut trinnvis, slik at den ulykkesbelastede Blindheimstunnelen kan komme først. Dette gir håp om å komme i gang tidligere, da ikke hele investeringa på rundt 7,7 milliarder må tas samtidig.

Bilde av alternativene. Anbefalt alternativ 2 til venstre, og alternativ 1 med lang tunnel til høyre.
Anbefalt alternativ 2 til venstre, og alternativ 1 med lang tunnel til høyre. Foto: Statens vegvesen

Alternativ 1 med lang tunnel må i hovedsak bygges i ett trinn, og det legger til rette for mer økning i trafikken, noe som er imot nullvekstmålet i Ålesund. Løsninga fører i praksis til seks kjørefelt mellom Blindheimskrysset og Breivika, da trafikken kan gå både i ny tunnel og dagens E39-trase.

Statens vegvesen varsler likevel ikke innsigelse til alternativ 1, og åpner dermed for at kommunen kan velge dette om ønskelig. Alt. 1 er rimeligere og har høyere trafikantnytte på grunn av den økte vegkapasiteten. Men alternativet kan kreve mer bompengefinansiering enn alternativ 2.

Trenger videre finansiering

Dersom alt. 1 velges, betyr det at kompenserende tiltak i større grad må innføres for å nå nullvekstmålet. Dette er tiltak som kommunen og fylkeskommunen i stor grad har hånd om, for eksempel parkeringspolitikk, arealbruk, bomsatser, kollektiv- og gang/sykkel-tilbud.

E39 Vegsund-Breivika er ikke en del av bypakken i Ålesund, og er ikke nevnt i gjeldende Nasjonal Transportplan. Når traséen er vedtatt, er neste fase å utarbeide reguleringsplan. Dette planarbeidet har per nå ikke finansiering.

Status i arbeidet med kommunedelplanen ble lagt frem for Hovedutvalg for teknisk, miljø og samferdsel den 4. november. Presentasjonen som ble vist der ligger til nedlasting under.

Vi kommer tilbake med informasjon om folkemøte og kontordager i forbindelse med høring av kommunedelplanen. 

Figur som viser framdriftsplan for arbeidet
Slik ser framdriftsplan for arbeidet ut, per november 2024. Foto: Statens vegvesen
Aktuelt for fylke(r): Møre og Romsdal, Ålesund