E39 Bergsøya–Klett
Som langsiktig løsning legger Regjeringen til grunn at videre planlegging skal ta utgangspunkt i konseptet med hengebru over Halsafjorden (K4). Vegdirektoratet står fritt til eventuelt å presentere andre bruløsninger enn hengebru, som er lagt til grunn i konseptutvalgsutredningen, så sant dette ikke svekker styrken i prosjektet eller øker kostnadene.
Ny veg Bergsøya–Klett blir knapt 16 mil lang og reisetiden kan reduseres med 45 min til ca. 2 timer og 5 min. Gjennomsnittlig reisetid mellom Bergsøya og Liabø halveres fra 1 time og 8 min til 34 min.
Delstrekninger:
- Bergsøya–Øygarden - Det planlegges ingen større tiltak på strekningen.
- Øygarden–Betna - Tingvoll og Halsa kommuner har vedtatt kommunedelplaner for strekningen. Reguleringsplanlegging av ny E39 mellom Øygarden og Betna må tilpasses framdriften i teknologiutvikling for kryssing av Halsafjorden.
- Halsafjorden
- Betna–Stormyra: Betna–Hestnes, Leirvika–Renndalen og Staurset–Stormyra
- Stormyra–Høgkjølen - Det planlegges ingen større tiltak på strekningen.
- Høgkjølen–Harrangen - ferdig bygd
- Harrangen–Thamshamn
- Thamshamn–Klett - Det planlegges ingen større tiltak på strekningen.