E69 med Skarvbergtunnelen juni 2018
Dagens Skarvbergtunnel er trang og oppfyller ikke dagens sikkerhetskrav. Den nye tunnelen blir en moderne, bred tunnel som også er tilrettelagt for gående og syklende.
Innslaget blir like sør for dagens tunnel, og den nye tunnel vil gå lengre inn i fjellet og komme ut overfor Skarvbergvika. Det blir også en omlegging av vegen i tilknytning til tunnelen. Dermed forsvinner en svært skredutsatt del av E69.
Se hvordan området ser ut før byggestart høsten 2018.
Foto: Kari Karstensen, Statens vegvesen
-
Bilde 1 av 8: Dagens Skarvbergtunnel er trang og umoderne. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 2 av 8: Den sørlige inngangen til dagens tunnel er et ulykkespunkt. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 3 av 8: Innslaget for den nye tunnelen blir til venstre for dagens veg, litt sør for dagens Skarvbergtunnel. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 4 av 8: Den nye Skarvbergtunnelen vil komme ut i dette området overfor Skarvbergvika. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 5 av 8: Den nye tunnelen kommer ut overfor Skarvbergvika, og vegen videre nordover (til venstre på bildet) skal også legges om noe. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 6 av 8: Denne skredutsatte strekningen nord for dagens Skarvbergtunnelen forsvinner med den nye tunnelen. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 7 av 8: E69 nord for dagens Skarvbergtunnel er et skredutsatt område. Denne vegen blir stengt når den nye tunnelen bygges lengre inn i fjellet. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 8 av 8: Nordlig portal for dagens Skarvbergtunnel. Foto: Kari Karstensen