Fem er invitert til å konkurrere om Skarvbergtunnelen
Statens vegvesen har invitert fem entreprenører til å være med i konkurransen om å få bygge den nye Skarvbergtunnelen på E69 på vegen til Nordkapp. I august blir det klart hvem som leverer det laveste tilbudet, og etter planen starter byggearbeidet til høsten.
Fem godt kvalifiserte
Statens vegvesen har nå gjennomført en prekvalifisering og invitert følgende deltakere til å gå videre i konkurransen:
BetonmastHæhre Anlegg AS
Implenia Norge AS
Kruse Smith Entreprenør AS
Leonhard Nilsen & Sønner AS
Skanska Norge AS
– Vi er veldig fornøyd med kandidatene. Vi vurderer alle fem som meget godt kvalifiserte til å gjøre jobben, og regner med at det blir god konkurranse, sier delprosjektleder Torgeir Dahle i Statens vegvesen.
Nytt storanlegg
E69 Skarvbergtunnelen blir årets største nye veganlegg i Nord-Norge. Det skal bygges en helt ny tunnel på 3,5 kilometer og 3,8 kilometer ny veg nord for tunnelen. Dermed fjernes en av de mest skredutsatte strekningene på hele E69, som førte til at Nordkapp var isolert flere dager i vinter.
I tillegg blir dagens trange og smale tunnel erstattet av en ny tunnel, som oppfyller de nye sikkerhetskravene og som også er tilrettelagt for gående og syklende. Hele prosjektet har en kostnadsramme på 898 millioner kroner.
Etter planen skal den nye tunnelen settes i trafikk høsten 2021.

-
Bilde 1 av 8: Dagens Skarvbergtunnel er trang og umoderne. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 2 av 8: Den sørlige inngangen til dagens tunnel er et ulykkespunkt. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 3 av 8: Innslaget for den nye tunnelen blir til venstre for dagens veg, litt sør for dagens Skarvbergtunnel. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 4 av 8: Den nye Skarvbergtunnelen vil komme ut i dette området overfor Skarvbergvika. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 5 av 8: Den nye tunnelen kommer ut overfor Skarvbergvika, og vegen videre nordover (til venstre på bildet) skal også legges om noe. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 6 av 8: Denne skredutsatte strekningen nord for dagens Skarvbergtunnelen forsvinner med den nye tunnelen. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 7 av 8: E69 nord for dagens Skarvbergtunnel er et skredutsatt område. Denne vegen blir stengt når den nye tunnelen bygges lengre inn i fjellet. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 8 av 8: Nordlig portal for dagens Skarvbergtunnel. Foto: Kari Karstensen