Stor interesse for å bygge Skarvbergtunnelen
Ni entreprenører har meldt sin interesse for å være med i konkurransen om å bygge den nye Skarvbergtunnelen på E69 i Finnmark. Av disse skal Statens vegvesen velge ut inntil fem firma som anses best kvalifisert for jobben.
Anbudsprosessen foregår derfor i to trinn, og den første fristen gikk ut i dag. Det skal nå foretas en prekvalifisering med utvelgelse av tilbydere, som får frist for å levere pristilbud seinere i sommer.
Disse ni firmaene har bedt om å bli prekvalifisert:
AF gruppen Norge AS
Aldesa Construcciones
Bertelsen & Garpestad AS
BetonmastHæhre Anlegg AS
Implenia AS
Kruse Smith Entreprenør AS
Leonard Nilsen & sønner AS
PNC Norge AS
Skanska Norge AS
Framdrift
- Vi er veldig fornøyde med interessen. Vi starter nå arbeidet med å gå gjennom dokumentasjonen, for å vurdere kvalifikasjonene firmaene har for denne typen oppdrag. Blant de som er kvalifiserte, vil vi velge ut de som er best kvalifiserte til å gå videre, sier prosjekteringsleder Edgar Olsen. Det er ventet at denne utvelgelsen vil ta om lag to uker.
Statens vegvesen tar sikte på å inngå kontrakt i august, slik at byggearbeidet kan starte til høsten. Etter planen skal tunnelen settes i trafikk høsten 2021.
I forrige uke ga Regjeringen klarsignal for prosjektet, og fastsatte kostnadsrammen til 898 millioner kroner.
Ny tunnel
E69 er eneste vegforbindelse til Nordkapp, og vegen nord for dagens Skarvbergtunnel er skredfarlig. I vinter var vegen stengt flere dager på grunn av skred eller fare for skred. Eksisterende tunnel fra 1969 er dessuten smal, mørk og trafikkfarlig, og oppfyller ikke kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Dagens veg er heller ikke tilrettelagt for myke trafikanter.
Den nye Skarvbergtunnelen blir ca. 3,5 km lang, og får eget felt for gående og syklende. I tillegg til tunnel skal det også bygges ny veg på begge sider av tunnelen, og hele prosjektet omfatter en strekning på om lag 7 kilometer. I tillegg skal det bygges helårs rasteplass.