Her kan du følge utbyggingen av E6 Svenningelv-Lien i bilder måned for måned. Byggingen startet forsiktig i 2021. Vegen skal så ferdig i 2025.
Som statlig utbygger har vi ansvar for å følge opp de prosjektene vi setter i gang. Gjennom god dialog med entreprenørene og solid dokumentasjon, sikrer vi høy kvalitet på vegene de bygger for oss. Våre kontrollingeniører og byggeledere følger de mange prosessene som må til for å gi deg en rask og sikker veg å kjøre på. Bildene deres viser hvordan vegen blir til steg for steg. God tur! :-)
Januar 2022
Bilde 1 av 2:
Hogstmaskinen er på plass og klar til dyst, før skogfellingen settes i gang for fullt! Foto: Statens vegvesen
Bilde 2 av 2:
Sikkerheten kommer alltid først, og derfor inspiseres arbeidsutstyret før vi går i gang med arbeidet. Foto: Statens vegvesen
Februar 2022
Bilde 1 av 4:
Her gjennomfører entreprenørene prøvegraving i Svenningelv. Foto: Statens vegvesen
Bilde 2 av 4:
Tre representanter fra Vegvesenet tester ut det digitale verktøyet Sitevision. Foto: Statens vegvesen
Bilde 3 av 4:
Her er tipparbeidet i full gang. Foto: Statens vegvesen
Bilde 4 av 4:
I byggeområdet på Svenningelv ligger det en gammel søppelfylling som graves opp. Foto: Statens vegvesen
Mars 2022
Bilde 1 av 7:
Inspeksjon av riggområdet til kommende kontorrigg. Foto: Statens vegvesen
Bilde 2 av 7:
Anleggsveg Valryggen. Foto: Statens vegvesen
Bilde 3 av 7:
Område som skal sprenges til forskjæring. Foto: Statens vegvesen
Bilde 4 av 7:
Klargjøring til sprenging av voll. Foto: Statens vegvesen
Bilde 5 av 7:
Ladning av forskjæring. Foto: Statens vegvesen
Bilde 6 av 7:
Stor aktivitet i forskjæringen. Foto: Statens vegvesen
Bilde 7 av 7:
Utlasting av stein i forskjæringen. Foto: Statens vegvesen
April 2022
Bilde 1 av 5:
Forskjæringen ser bra ut etter endt sprenging. Foto: Statens vegvesen
Bilde 2 av 5:
Brustedet hvor Svenningelv bru skal bygges. Foto: Statens vegvesen
Bilde 3 av 5:
Oppsett av telt ti brubyggerne. Foto: Privat
Bilde 4 av 5:
Inspeksjon av pelerigg. Foto: Statens vegvesen
Bilde 5 av 5:
Pelearbeidet til Svenningelv bru er i gang. Foto: Statens vegvesen
Mai 2022
Bilde 1 av 5:
Anleggsarbeidet er igang på Lien - nord i parsellen. Foto: Statens vegvesen
Bilde 2 av 5:
Arbeidene med fundament til Svenningelv bru. Foto: Statens vegvesen
Bilde 3 av 5:
Fra Svenningåsen og nordover. Foto: Statens vegvesen
Bilde 4 av 5:
Første bru gir sikker ferdsel. Foto: Statens vegvesen
Bilde 5 av 5:
Store skjæringer blir til. Foto: Statens vegvesen
Juni 2022
Bilde 1 av 6:
Slik ser det ut når en beskjæring blir til! Foto: Statens vegvesen
Bilde 2 av 6:
Det er viktig å dokumentere byggeprosessen godt, og da er gode bilder kjekt å ha. Foto: Statens vegvesen
Bilde 3 av 6:
En del av veistrekningen skal bygges over Kringelmomyra, og da er det viktig med god preparering. Her forbelastes myra ved hjelp at det legge en seperasjonsduk, grus og geonett i flere lag, slik at den skal tåle belastningen. Foto: Statens vegvesen.
Bilde 4 av 6:
Lien sett fra Valryggen. Foto: Statens vegvesen
Bilde 5 av 6:
Her monteres stålkjernepeler i ett av fundamentene til brua som skal gå over Svenningelv. Foto: Statens vegvesen
Bilde 6 av 6:
Her graves løsmasse ut fra en spuntkasse. Spuntkassen brukes for å sikre byggegropen mot løsmasser, slik at arbeidet kan fortsette på en trygg måte. Foto: Statens vegvesen
Juli 2022
Bilde 1 av 3:
Bilde tatt fra Falkfloget mot Kringelmomyra. Foto: Statens vegvesen
Bilde 2 av 3:
Dronebilde fra pågående bergskjæringsarbeid. Foto: Statens vegvesen
Bilde 3 av 3:
Oversikt over Vollen og akse 3 og 4 på Svenninegelv bru. Foto: Statens vegvesen
August 2022
Bilde 1 av 5:
Anleggsvei på Svenningåsen. Foto: Statens vegvesen
Bilde 2 av 5:
Forberedelser til veibygging på myr. Foto: Statens vegvesen
Bilde 3 av 5:
Grus utlagt som første lag i nyveien. Foto: Statens vegvesen
Bilde 4 av 5:
Første støp Svenningelv bru. Foto: Statens vegvesen
Bilde 5 av 5:
Utsikt nordover fra Svenningåsen. Foto: Statens vegvesen
September 2022
Bilde 1 av 6:
Tunnelboreriggen i Bergåsentunnelen. Foto: Statens vegvesen
Bilde 2 av 6:
Forbelastning utlagt på Kringelmomyra: Foto: Statens vegvesen
Bilde 3 av 6:
Nordre påhugg Bergåsentunnelen. Foto: Statens vegvesen.
Bilde 4 av 6:
Nordre påhugg Falkflågtunnelen. Foto: Statens vegvesen.
Bilde 5 av 6:
Rester fra gruvedrift i Svenningåsen. Foto: Statens vegvesen.
Bilde 6 av 6:
Brufabrikken begynner å ta form. Foto: Statens vegvesen
Oktober 2022
Bilde 1 av 4:
Det avdekkes gamle gruveganger i Svenningåsen. Foto: Statens vegvesen.
Bilde 2 av 4:
Dagene blir kortere. Foto: Statens vegvesen.
Bilde 3 av 4:
Bergåsentunnelen 228 meter inndrift pr uke 42. Statens Vegvesen
Bilde 4 av 4:
Fundament for brufabrikk klar. Foto: Statens vegvesen.
November 2022
Bilde 1 av 5:
Svenningelvbrua med pilaren i akse 3 i høstsola. Foto: Statens vegvesen.
Bilde 2 av 5:
3D modell av fremtidig Svenningelv bru. Foto: Statens vegvesen.
Bilde 3 av 5:
Annelggsvegen i Falkflåget. Foto Statens vegvesen.
Bilde 4 av 5:
Finnsåselva. Foto Statens vegvesen.
Bilde 5 av 5:
Påhugg nord Bergåsentunnelen. Foto Statens vegvesen.
Desember 2022
Bilde 1 av 5:
1. desember - Klargjøring for fundamentering ved Svenningelv. Foto: Statens vegvesen.
Bilde 2 av 5:
Løsmasser i Bergåstunnelen. Foto: Statens vegvesen.
Bilde 3 av 5:
Stikkrennelegging. Foto Statens vegvesen.
Bilde 4 av 5:
Finnsåsen. Foto Statens vegvesen.
Bilde 5 av 5:
Brufabikk Svenningelv. Foto: Statens vegvesen.
Januar 2023
Bilde 1 av 7:
Klargjøring for bygging av bru. Midlertidig fylling i Vefsna ved Lien. Foto: Statens vegvesen.
Bilde 2 av 7:
Forskaling brufabrikk Svenningelv - januar 2023 - Foto: Statens vegvesen.
Bilde 3 av 7:
Fundament Svenningelv bru ved Svebakken. Foto Statens vegvesen.
Bilde 4 av 7:
Fundament Svenningelv bru ved Svebakken mot vest. Foto Statens vegvesen
Bilde 5 av 7:
Kjerneboring av stuff i Bergåstunnelen tatt fra ny vinkel. Foto: Statens vegvesen.
Bilde 6 av 7:
Kjerneboring av stuff i Bergåstunnelen. Foto: Statens vegvesen.
Bilde 7 av 7:
Kjerneprøver av løsmassene pakket i plast klar for å sendes til laboratorium. Foto Statens vegvesen.
Februar 2023
Bilde 1 av 5:
Her støpes bunnen i kulverten (liten betongtunnel) ved Finnsåselva. Foto Statens vegvesen.
Bilde 2 av 5:
Spunting for å lage byggegrop ved Valryggen bru. Spunting vil si å banke ned lange metallplater slik at de danner en vegg mot elva og løsmassene. Nede i gropa bak spunten skal det støpes fundament for en av bruas søyler. Spunten fjernes når fundamentet er ferdig. Foto: Statens vegvesen.
Bilde 3 av 5:
Brufabrikken, Svenningelv bru. Foto Statens vegvesen.
Bilde 4 av 5:
Det pågår boring, sprengning og masseforflytning på Jensmyra. Foto: Statens vegvesen.
Bilde 5 av 5:
Det er fremdeles stans i drivingen av Bergåstunnelen etter funn av løse masser. Ny driving starter etter påske. Foto: Statens vegvesen.