Moderne og trafikksikker veg åpnet
Onsdag 10. juli ble det satt trafikk på de siste 4 kilometer av nye E6 som er under bygging i Grong og Namsskogan kommune.
![Asfalten produseres på stedet med stein som er sprengt ut av veglinja og knust asfalt (gjenbruksasfalt) som tas fra gamle E6 når denne bygges om til skogsveg.](/contentassets/ddf144e146a44c0984aa4e97dca0b462/dji_0425.jpg?width=936&mode=crop)
Strekningen Fjerdingen–Folmervegen på 6 km ble åpnet i fjor høst. Ny bru over Grøndalselv inkludert omtrent 1 km med veg ble åpnet for noen uker siden. Ny bru over Fjerdingelva ble åpnet allerede tilbake i 2021.
Dermed er det totalt åpnet 12 km med ny E6.
Mye bedre linjeføring
Dette betyr at en ulykkesbelastet strekning er byttet ut med en moderne og trafikksikker veg. Den nye vegen er 9 meter bred, og har forsterket midtoppmerking (rumlefelt). Den har også mye bedre linjeføring enn den gamle vegen, det vil si slakere svinger og mindre stigning.
Vegen er planlagt for 90 km/t, men inntil alt av sideterreng er ferdigstilt utpå høsten i år vil fartsgrensa være 80km/t. Entreprenørene tar nå tre uker med ferie hvor det vil være lite aktivitet på anlegget.
Letnes Entreprenør har hatt den største kontrakten med bygging av 10 km med ny E6. Bygging av bruer over Fjerdingelva og Grøndalselv med noe tilstøtende veg er utført av Peab Anlegg med Austad Maskinstasjon som underentreprenør på grunnarbeidene.
-
Bilde 1 av 3: Ny og gammel bru over Grøndalselv. Den gamle brua som er til venstre på bildet skal rives etter sommerferien. Foto: Statens vegvesen -
Bilde 2 av 3: Nytt kryss ved Grøndalselv. Asfaltering pågår på fylkesveg 764 til Skorovass og Lassemoen. Avkjøring blir på vestsiden av ny E6, og fylkesvegen østover til Skorovass føres over E6 på brua midt i bildet. Bygges også ny bussholdeplass i tilknytning til fylkesvegen. Foto: Statens vegvesen -
Bilde 3 av 3: Ny E6 til venstre i bildet. Gamle E6 til høyre i bildet gjøres om til driftsveg for skogbruket. Asfalten tas av og veien snevres inn. Foto: Statens vegvesen