Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

– Etter vel to år med omfattende anleggsarbeider tett innpå og dels i trafikken så er vi glad for å kunne åpne en sikker veg med moderne standard for trafikantene, sier prosjektleder Einar Karlsen i Statens vegvesen.

– Vi beklager at det har medført ventetid og frustrasjon, men er tilfreds med at arbeidene endelig er ferdige. Vi takker publikum for meget stor tålmodighet, men ventetiden er en konsekvens av at vi måtte ivareta også publikums sikkerhet. Omfattende sprengningsarbeider og etterfølgende rensk og sikring måtte utføres, der kunne vi ikke gå på akkord med sikkerheten, forklarer Karlsen.

– Vi er også glad for å konstatere at arbeidene på denne parsellen er i mål uten at det har vært skader med fravær, et resultat som gjenspeiler at både vegvesenet som byggherre og entreprenørene har godt fokus på sikkerhet, sier Karlsen.

Denne delen av E6 er en av de mest rasutsatte delene av E6 i hele landet, og med en ny rassikringstunnel har sikkerheten og fremkommeligheten blitt bedre for de som ferdes langs vegen. I tillegg er det gjort omfattende sikringsarbeid på strekningen mellom Trældaltunnelen og Leirviktunnelen.

Tunnelfakta
Tunnelen er 1110 meter lang, inkludert portalene. Første salve gikk i november 2013 og gjennomslaget kom i mai 2014. Tunnelen åpnet for trafikk 11. september 2015.

Kjørebredden er 6,5 meter og fartsgrensen gjennom tunnelen er 80 km/t. Tunnelen har moderne sikkerhetsutstyr som nødtelefoner, brannslokkere og ventilasjon. Hele tunnelen er vann og frostsikret, og dekket med sprøytebetong.

Vegtrafikksentralen overvåker tunnelen, som den gjør med ca. 80 andre i landsdelen. Operatørene varsler nødetater og kan fjernstyre stenging og ventilasjon, hvis nødvendig.

Disse har gjort jobben

  • Hovedentreprenør: Istak AS
  • Underentreprenør sprenging og massetransport: Rolf Jørgensen AS
  • Rekkverk: Nord-Norsk Veisikring
  • Elektroarbeider: Scanmatic Elektro AS

Kostnader
Hele rassikringsprosjektet ender på en kostnad på rundt 225 millioner kroner. Dette inkluderer alt arbeid med tunnelen, samt det arbeidet som er gjort med rasfanggjerder mellom Trældaltunnelen og Leirviktunnelen.

E6/E10 Leirviktunnelen
Mens arbeidene med Trældaltunnelen pågikk ble det tildelt midler til opprusting av Leirviktunnelen. Denne tunnelen har fått adskillig bedre belysning og sikkerhetsutrustning i form av nødtelefoner, brannslokkere, radioinnsnakk, ledelys ved strømutfall. Opprustningen av Leirviktunnelen beløper seg på om lag 20 millioner kroner.

Stenger den gamle vegen
Nå som Trældaltunnelen er åpen for trafikk, har den gamle vegen blitt stengt for trafikk - på grunn av rasfaren.

 


 

Fv. varaordfører i Narvik, Trond Millerjord (KrF), prosjektleder Einar Karlsen, tidligere vegmester Atle Stiberg - som sto for åpningen - og regionvegsjef Torbjørn Naimak. ( Foto: Line Vestnes
Aktuelt for fylke(r): Nordland