Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

Stortingsproposisjon 148 S ble vedtatt den 12. november.

- Dette betyr at vi kan fortsette arbeidet med å finne riktig entreprenør til jobben. Dersom alt går etter planen, kan spaden gå i jorda neste høst, sier prosjektleder Bård Nyland.


Les også:
Tre store entreprenører videre til dialogfasen


Delprosjektet E6 Helgeland sør omfatter i alt syv parseller på en drøyt 13 mil lang strekning, mellom Nord-Trøndelag grense og Korgen. Til sammen skal det bygges 57 kilometer ny veg. 

Flere kontrakter

Stortingsproposisjonen omfatter imidlertid også delprosjektet Kappskarmo-Brattåsen-Lien. Her skal Statens vegvesen benytte mer tradisjonelle kontrakter, som blir lyst ut senere.

De to delprosjektene har en kostnadsramme på nærmere fire milliarder kroner. Bompengeandelen er 520 millioner kroner.

Her finner du stortingsproposisjonen

I likhet med Helgeland nord skal E6 Helgeland sør bygges etter en vegutviklingskontrakt. Denne gir entreprenøren ansvar for både prosjektering og bygging, samt drift av hele strekningen i byggetiden og i etterkant.

Aktuelt for fylke(r): Nordland