Snart skal det sprenges
Arbeidet med ny E6 på strekningen Åkvik-Mjåvatn, nord for Mosjøen har startet.
Hittil har entreprenør Skanska jobbet med skoghogst og fjerning av vegetasjon, men i uke 19 starter sprengningsarbeidet i linja til nye E6. De første salvene vil gå ved Aspneset, lengst sør i parsellen, og ved Sandvik lenger nord.
- Det kommer til å bli mye aktivitet her fremover, med graving, boring og sprenging. Skanska jobber mandag til lørdag fra syv om morgenen til halv åtte om kvelden, forteller prosjektleder Steinar Livik i Statens vegvesen.
Alle sprengninger blir varslet med sirene: en serie korte støt i forkant av detonasjon, og ett langt støt etter at salven har gått.
Tidvis stengt veg
På strekningen Åkvik-Mjåvatn skal nye E6 langt på vei gå parallelt med dagens europaveg. Det betyr at vegen må holdes stengt for trafikk når det pågår sprengningsarbeid, i inntil 20 minutter av gangen.
- Vi oppfordrer trafikantene til å sjekke trafikkmeldingene på 175.no før de legger ut på vegen. Alle stenginger blir meldt til Vegtrafikksentralen i forkant, slik at det er mulig å planlegge rundt dem, sier Livik.
Ferdig i 2021
Skanska har etablert sin hovedbase ved Sandvik folkehøgskole. I tillegg skal de etablere en anleggsrigg ved flystripa i Svenningdal for arbeidet som skal gjøres sør for Tosenkrysset - der fv. 76 kobles til E6.
- Der blir det oppstart senere denne måneden. Aktiviteten vil øke i omfang utover våren og sommeren, og etter ferien er det full produksjon, sier Livik.
E6 Helgeland sør er ett av tre delprosjekter i pakken E6 Helgeland. Det består av i alt syv parseller mellom grensa til Nord-Trøndelag i sør og Korgfjellet i nord.
- Den høyeste aktiviteten forventer vi til neste år og i 2019. I likhet med i søsterprosjektet E6 Helgeland nord kommer parsellene i sør til å bli åpnet fortløpende. Hele prosjektet skal være ferdig sommeren 2021, sier Livik.