Prosjektets epostadresse:
- E-post:
Prosjektet omfatter en strekning på ca. 15 km av dagens E6 mellom Klemetsrud og Trosterud i Oslo.
Statens vegvesen valgte høsten 2020 å sette prosjektet på vent på grunn av den politiske uenigheten det da var med Oslo kommune om prosjektets omfang. Dagens byråd, som tiltrådte høsten 2023, har uttalt seg positivt til prosjektet.
Regjeringen har gitt tydelige signaler om reduksjon i de økonomiske rammene til vegbygging framover, og vil derfor blant annet utsette revisjonen av Nasjonal transportplan (NTP) med ett år. I mars 2023 leverte Statens vegvesen sitt forslag til porteføljeprioritering som innspill til NTP. E6 Oslo øst var ikke blant de foreslåtte prosjektene på denne listen. Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan 2025-2036 legges fram våren 2024, og behandles i Stortinget sommeren 2024.
Sterk trafikkvekst de siste 15 årene har medført økt belastning på lokalmiljøet og redusert framkommelighet for både kollektiv- og næringstransport.
Prosjektet er en forutsetning for at andre sentrale årer i Osloområdet (rv. 4, rv. 163, Ring 3, samt E18 Mosseveien) kan nedbygges. Prosjektet skal vesentlig bedre tungtransportens forutsigbarhet inn mot Alnabruterminalen sydfra, bedre bomiljøet for innbyggerne langs eksisterende trase, bygge et sammenhengende, sikkert og attraktivt gang- sykkelvegnett langs E6, samt sikre kollektivtrafikken både bedre fremkommelighet og økt kapasitet på strekningen. Ny E6 Oslo Øst vil gi et løft både for brukere av og naboer til E6.
I «Fylkesdelplan for transportsystemet i sørkorridoren» (1999) ble det besluttet at E6 og E18 skal ha felles trasé fra Vinterbro og inn til Oslo slik at Mosseveien på sikt kan avlastes og nedbygges.
Planprogrammet for E6 Oslo Øst ble fastsatt av Oslo kommune 6.9.2016.
Prosjektet har ferdigstilt et planforslag med reguleringsplan og konsekvensutredning (KU).
Prosjektets opprinnelige mål var å redusere støy og luftforurensning langs E6 i områdene Ryen–Manglerud–Teisen. Prosjektet skulle i tillegg ivareta Europavegens funksjon med bedre fremkommelighet for næringstransport, tilrettelegge for miljøvennlig persontransport gjennom bedre kapasitet og framkommelighet for kollektiv-, gang- og sykkel-trafikk, og bidra til byutvikling og fortetting ved viktige kollektivknutepunkt. Reduksjon av klimagassutslipp er også et viktig mål.
E6 Oslo øst vil gjennom ulike tiltak bidra til redusert støy og bedre luftkvalitet for boligområdene langs E6.
Brynsengfaret 6A, 0667 Oslo