Fullt hus på folkemøte
Manglerudprosjektet talte til fullt hus under folkemøtet på Tveita den 6. juni.
Aksjonsgruppa «Bevar Tveita – Nei til E6 i Smalvollveien» arrangerte og gjennomførte folkemøte for å sette fokus på vegprosjektet og dets mulige innvirkning på bomiljøet i Tveita-området. Innledere til møtet var Tom E. Olsson, representant og talsperson for borettslagene på Tveita, Ingun Risnes, prosjektleder for E6 Manglerudprosjektet, Elin Hoff Johannessen fra Oslo kommune, Plan og bygningsetaten, Transportøkonomisk institutt ved forskningsleder Aud Tennøy, leder av Alnaelvas venner, Vidar Berget, BU-leder i Alna, Knut Røli (Ap) holdt appell og BU-nestleder og leder av miljø og byutviklingskomiteen i Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap) holdt avslutningsinnlegget.
Se Vegvesenets presentasjon fra møtet her
Målet med møtet
Målet for møtet var helt klart å skape engasjement mot prosjektets alternativ til ny E6 via Smalvollveien nedenfor Tveita. I tillegg til innlederne var også et samlet politisk panel invitert til debatt etter innleggene. Prosjektleder Ingun Risnes brukte sine 15 minutter godt til å gjøre rede for det nye alternativet.
- Vi er i en meget tidlig fase av utredningsarbeidet. Det er mye vi ikke vet per i dag, men det er nettopp det utredningsarbeidet skal gi svar på. Vi har valgt å kjøre en åpen prosess der et av målene er å gå ut med ny informasjon så fort vi har den, sa Ingun Risnes fra podiet.
- Hvor fremtidig E6 skal gå er det alt for tidlig å konkludere på. Vi utreder flere alternativ, hvem vet, kanskje kommer det flere til med tiden.
Prosjektets tre hovedalternativer
Prosjektet har per i dag tre hovedalternativer til tunnel forbi Manglerud og Ulven/Teisen. Alternativ 1 med tunnel fra Abildsø, under Manglerud og ut ved Teisen. E6 føres da opp i Strømsveien. Ulvensplitten bygges ned til riksveg. Alternativ 5 og 7 er varianter av samme alternativ kombinert med en ny «Teisentunnel» mellom Teisen og Smalvollveien. I hovedsak E6 langs Smalvollveien, Strømsveien og Ulvensplitten bygges ned til riksveg med lavere trafikkmengde, lavere hastighet og mer bymessig utforming. Et siste alternativ er det såkalte 0-alternativet. I 0-alternativet gjøres ingen endringer og vegsystemet blir liggende som det er i dag.
Lengder på tunnelene er på ingen måte endelig fastsatt. Det vil videre utredningsarbeid gi svar på.
- Dette er alternativene som per i dag ligger inne i utredningsarbeidet vi skal utføre på vegne av staten, og i samarbeid med Oslo kommune. Vi utreder nå ulike alternativer opp mot hverandre knyttet til en rekke kriterier. Det alternativet som gir best uttelling når vi ser alt under ett, ligger an til å bli valgt, men dit er det et stykke, sier Risnes og fortsetter.
- Vi har lagt strenge krav på oss selv når det kommer til reduksjon i støy og støvproblemer for beboere i planområdet. I tillegg har vi Alnavassdraget som utgjør en stor utfordring. Området ved Alnaelva langs Smalvollveien er et populært turområde. Alt dette er vi klar over og det er nettopp det vi skal finne svar på gjennom det videre utredningsarbeidet. Vi vet mer om ett år, og om to år skal konsekvensutredningen av prosjektet være ferdig. Da begynner vi å nærme oss tiden for konklusjon og valg av alternativ, sa Risnes.
Enighet i det politiske miljøet
Aldri før har vi vel hørt samtlige politiske parter i en debatt være enige i debattens hovedtema. Under møtet kunne vi likevel oppleve at samtlige partier var mot prosjektet dersom E6 legges som veg i dagen i Smalvollveien. Samtlige var enige om at E6 må legges i tunnel under hele Smalvollvegen. Venstres Ola Elvestuen sa at det eneste alternativet her, er en lengre tunnel som går helt ut på dagens E6 ved Coop Obs på Alna.
- Blir det ikke lang tunnel, vil jeg jobbe for at det ikke blir noe E6 Manglerudprosjekt, sa Elvestuen.
MDG var prinsipielt mot hele prosjektet og oppfordret heller til å tenke annerledes. Legge til rette for gods- og næringstransport, jobbe for reduksjon i privatbiltransporten og heller legge til rette for miljøvennlige løsninger som sykkel og kollektivtransport. For å øke andelen gående må prosjektet til Oslo kommune, «fortetting rundt kollektivknutepunkt» videreføres.
Mange delte oppfatningen rundt viktigheten av byutvikling, og det å legge til rette for befolkningsveksten som er ventet til hovedstaden i årene som kommer.
- Skal vi ta mot nesten 50 000 mennesker i fremtidige Hovinby, må også infrastrukturen legges til rette slik at den kan møte morgendagens utfordringer, sa Elin Hoff Johannessen fra PBE, Oslo kommune.
Utredningsarbeidet fortsetter
Statens vegvesen kommer til å fortsette utredningsarbeidet av E6 Manglerudprosjektet i samarbeid med Oslo kommune ved Byrådet, PBE og BYM, de berørte bydelsutvalgene, Bane NOR, Ruter, næringsaktører og private vi berører med prosjektet.