For bransjen
Prosjektet E6 Soknedal innebærer bygging av 6,5 kilometer ny E6.
Prosjektet består av
- Soknedalstunnelen, inkludert elektro, på 3,6 kilometer (tunnelklasse C og tunnelprofil T10,5).
- Ca. 2,9 kilometer ny E6, dimensjoneringsklasse H5.
- Toplanskryss i Soknedal sentrum.
- To E6-bruer.
- Ca. 1,7 kilometer lokalvegsystem med to bruer.
- Kollektivterminal med parkeringsplasser.
- Øvrig tilhørende infrastruktur og sideanlegg.
Entreprisen innebærer også forsterkning av eksisterende betongmur, jordnagling og bygging av betongmurer og tørrmurer. Alt av tilhørende infrastruktur og sideanlegg, herunder komplette elektroarbeider i tunnel og belysningsanlegg for E6, inngår også i entreprisen.
Ny E6 skal bygges delvis i urørt sidebratt terreng og delvis i eksisterende E6-trase.
Kontraktstypen er enhetspriskontrakt. Statens vegvesen har utført byggeplanleggingen. Prosjektets byggetid er beregnet til om lag tre år.
Hovedmengder (ca.)
- Masseflytting jord ca. 940 000 pfm3
- Masseflytting fjell ca. 220 000 pfm3
- Masseflytting fjell fra tunnel ca. 340 000 pfm3
- 5 stk. betongbruer ca. 6 900 m2
- Portaler ca. 120 m
- Asfaltmengde ca. 23 000 tonn
- Forsterknings- og bærelag av kult/pukk ca. 145 000 m3
- Drens- og overvannsledninger ca. 24 350 m
- Hvelv av sprøytebetong ca. 48 000 m2
- Veggelementer av betong ca. 26 000 m2
- Teknisk bygg i dagen 3 stk.
- Tekniske bygg i tunnel 4 stk.