Ett år med anleggsdrift i Soknedal: Jevn og god framdrift
Bygginga av 6,5 kilometer ny E6 gjennom Soknedal har nå pågått i omtrent ett år. Her er en kort status om hvordan vi ligger an.
- Etter ett års anleggsarbeid har vi jevn og god framdrift i alle deler av prosjektet. Entreprenørene våre har stor aktivitet på hele den kommende vegtraseen. Så langt er prosjektet i rute, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.
Det største enkeltelementet i prosjektet er Soknedalstunnelen. Framdriften på tunneldrivingen i slutten av uke 36 var 1106 meter fra sør og 805 meter fra nord.
- Nå er vi halvveis i drivinga av tunnelen. Prognosen vår tilsier gjennomslag i tunnelen et par måneder inn i 2019, sier ass. prosjektleder Idar Lillebo i Statens vegvesen.
For tida er om lag 200 personer i sving på anlegget.
Nedenfor er noen dronebilder fra anlegget (tatt 28. august) med beskrivelser av status i arbeidet.
-
Bilde 1 av 7: I sørenden av anlegget er fundamentene og søylene i de to midtre aksene, samt veggene i det nordlige landkaret til Vindåslibrua ferdig støpt. Vi begynner snart å arbeide med fundamentet på sørsida av brua. Vi begynner også snart arbeidet med reis over Ila. Jordskjæringa er ferdig gravd ut, planert og sådd. Mye av veglinja er sprengt ut, men fortsatt gjenstår å ta ut om lag 100.000 kubikkmeter fjell fra dette området. (Alle foto: Statens vegvesen) Foto: Statens vegvesen -
Bilde 2 av 7: E6 ble nylig midlertidig lagt om. Et landkar og noen fundament og søyler til Flottenbrua er ferdig støpt, som for øvrig skal bli lokalveg over E6. Vi begynner straks arbeidet med fundamenter i de to sørligste aksene på brua. Dette måtte vi vente med til trafikkomlegginga var gjennomført. Foto: Statens vegvesen -
Bilde 3 av 7: I Soknedalskrysset er alle fundamenter, søyler og landkarvegger ferdig støpt. Det samme er dekket på nordgående rampe. Vi jobber med å etablere reis for rundkjøringa og søndre rampe og har begynt med forskalingsarbeidet for dekket på deler av rundkjøringa. Foto: Statens vegvesen -
Bilde 4 av 7: Alle fundamenter, søyler og begge landkarene til Soknedalsbrua er ferdig støpt. Armeringsarbeid på dekket er i gang på den nordligste delen. For resten av brua er arbeidet med reis godt i gang, blant annet har vi montert fagverksbjelker over Sokna. Første dekkestøp her blir i månedsskiftet september/oktober. Foto: Statens vegvesen -
Bilde 5 av 7: Framover skal vi ta ut jordmasser for trase til ny E6 nord for tunnelen. En del av massene herfra blir fraktet til Hovsmoen for å etablere dyrket mark. Foto: Statens vegvesen -
Bilde 6 av 7: En del av overskuddsmassene i Soknedal blir transportert til Hovin til framtidig vegbygging. Så langt er 150.000 kubikkmeter på plass her. Foto: Statens vegvesen -
Bilde 7 av 7: Overskuddsmassene som ikke er egnet i anlegget eller kvalitetsfyllinga i framtidig veglinje på Hovin, fraktes til deponiet på Bjørset, noen kilometer sør for Soknedal. Så langt er 550.000 kubikkmeter masser deponert her. Foto: Statens vegvesen