Fikk fram lokale interesser
De lokale interessene ble godt belyst og betydningen E6 har for Salten-regionen ble også understreket.
Slik oppsummerer strategisjef Unni M. Gifstad etter dialogmøtet i Kobbelv 4. juni.
Statens vegvesen hadde invitert lokale og regionale brukere for å få innspill til arbeidet med konseptvalgutredning (KVU) for E6 mellom Fauske og Mørsvikbotn. Her deltok totalt 30 representanter for berørte kommuner, reiselivsnæringa, reindrifta, bygdelag og tungtransporten, sammen med fagfolk fra Statens vegvesen.
Behov og løsninger
Gjennom gruppearbeid skulle deltakerne få fram de viktigste behovene i forbindelse med oppgraderingen og en mulig omlegging av E6 gjennom Sørfold. De fikk også kart for å skissere framtidige løsninger.
Både de store transportbrukerne og lokalbefolkningen trakk fram behovet for tryggere veg, innkorting av avstander, tilrettelegging for opplevelser og bedre service til de vegfarende. Konsekvenser for reindrifta knyttet til de ulike alternativene ble også brakt inn av representantene for reinbeitedistriktene i området. Hamarøy-ordfører og leder av Salten regionråd, Rolf Steffensen, pekte på den viktige rollen E6 gjennom Sørfold har for innbyggerne i nabokommunene.
Flere alternativer
Representantene for bygdelagene i Sørfold var opptatt av hvilke konsekvenser de ulike traseene kan ha for næringsliv og bosetting i de enkelte bygdene i denne delen av kommunen, og de var kritiske til å stenge deler av dagens E6-trasé dersom vegen legges om.
Statens vegvesen vurderer tre ulike alternativer for framtidig E6-trase mellom Fauske og Mørsvikbotn.
![](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e6sorfold/bilder/img-2810.jpg?width=768&mode=crop)
-
Bilde 1 av 11: Bygdelagene i Sørfold var ikke enige om hvor den framtidige traseen burde gå, men var opptatt av at dagens E6 uansett måtte holdes åpen. Fra venstre: Gerd Bente Jakobsen (næringssjef, Sørfold), John Eivind Laxaa (Strøksnes), Ingvar Sørfjord (Kobbelv), Cato Sørgård (Kobbelv), Mikal Arntzen (Leirfjorden) og Per Reffhaug (Mørsvik). Foto: Kari Karstensen -
Bilde 2 av 11: Jens Kyed (Fauna), Hermann-A. Hansson (Norges Lastebileier-Forbund), Per Isak Labba (reindrifta) og Lars Kr. Hanssen Evjenth (ordfører Sørfold) diskuterer løsninger og utfordringer med de ulike alternativene. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 3 av 11: Hege Ruud fra Kobbelv Vertshus og Hamsuns rike samlet noen av de lokale synspunktene. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 4 av 11: Rundt 30 representanter for lokale brukere var til stede på dialogmøtet på Kobbelv vertshus. Lengst fram ser vi næringssjef Gerd Bente Jakobsen i Sørfold kommune. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 5 av 11: Fauske-ordfører Siv Anita Brekke og Edward Pegg fra Statens vegvesen gir og lytter til innspill. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 6 av 11: Rolf Steffensen, som er ordfører i Hamarøy og leder av Salten regionråd, la vekt på trafikksikkerhet og reisetid for hele regionen. Foran til høyre ser vi Sørfolds kommunalsjef Eirik Stendal Foto: Kari Karstensen -
Bilde 7 av 11: Å lytte til innspill fra de andre deltakerne var en viktig del av dialogmøtet. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 8 av 11: Jens Kyed (Fauna) tegner kartet for sin gruppe, som foreslår en helt ny løsning med tunnel under Sørfoldfjorden nord for Kvitblik. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 9 av 11: Steigen-ordfører Asle Schrøder var opptatt av å korte inn reisetida nordover. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 10 av 11: Statens vegvesen tar med seg alle punktene fra gruppearbeidene tilbake til arbeidet med utredningene. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 11 av 11: Per Isak Labba fra Stajggo-Habmer reinbeitedistrikt forklarer Bente Ness (Hamsuns rike) og Lars Kr. H. Evjenth (ordfører Sørfold) hvor de viktigste kalvings- og beiteområdene er. Foto: Kari Karstensen