Forbereder E6-utbygging i Trondheim
Forberedelsene til firefelts E6 mellom Melhus og Tillerbyen er i gang. Det første som skjer er arbeid med ny jernbaneundergang i Storlersbakken.
Bygging av 8 km firefelts E6 mellom Tillerbyen og Melhus starter år. Miljøpakken finansierer utbyggingen og Statens vegvesen er byggherre.
Dagens jernbaneundergang er en flaskehals på E6 i Storlersbakken. -Vi har begynt med å bygge anleggsveger slik at vi kan komme til med omlegging av jernbane og bygging av ny jernbanebru, sier byggeleder Kjell Fremstad i Statens vegvesen. Entreprenøren Teknobygg Anlegg skal utføre den forberedende jobben, og denne kontrakten er på 24 millioner kroner.
Dette skal gjøres:
- Bygging av anleggsveger fra Torgård og Heggstadmoen, ca 1600 meter
- Heving av Lersbekken, stabiliseringstiltak
- Rørspunt rundt framtidige fundamenter og landkar for ny bru
- Sikkerhetsskjerm mellom jernbanen og anleggsområdet
- Omlegging av veglys og fiberkabler.
Trafikken lite berørt av de forberedende arbeidene
Arbeidene vil foregå med trafikk på Dovrebanen og E6. E6 kan bli stengt i et kjørefelt på enkelte netter og under togfrihelg i mai.
Storjobben lyses ut før sommeren
Jobben med å bygge den 8 km lange strekningen E6 Jaktøyen - Sentervegen blir lyst ut i én stor kontrakt, med unntak av jernbanebrua som lyses ut som egen entreprise.
Begge disse jobbene blir lyst ut før sommerferien, og arbeidet kan starte på slutten av året. Ny firefelts E6 er planlagt å være ferdig i 2018.
Se også TV-Adressa: Nå blir det ny E6
-
Bilde 1 av 6: Flaskehals på E6. Den nye jernbanebrua skal bygges 10 meter lenger opp i bakken Foto: Emilie Gynnild. Foto: Emilie Gynnild -
Bilde 2 av 6: 2. byggetrinn av E6 Jaktøyen - Tonstad starter i år og skal stå ferdig i 2018. Dette er det største prosjektet i Miljøpakken i Trondheim. -
Bilde 3 av 6: Fra venstre arbeidsleder Morten Fløan i Teknobygg, kontrollingeniør Andre Staberg og byggeleder Kjell Fremstad fra Statens vegvesen. Foto: Emilie Gynnild. -
Bilde 4 av 6: Midlertidige anleggsveger bygges for å komme til anleggsområdet uten å berøre E6-trafikken. Foto: Emilie Gynnild Foto: Emilie Gynnild -
Bilde 5 av 6: Lersbekken skal fylles opp for å stabilsere området mot kvikkleireskred. Foto: Emilie Gynnild Foto: Emilie Gynnild -
Bilde 6 av 6: Flyfoto som viser dagens E6 fra Klett retning Trondheim. Ny E6 vil i hovedsak følge dagens trasé. Foto: Erling Skjervold. Foto: Erling Skjervold