Nå snakker vegen med bilen
I Skibotndalen i Nord-Troms har Statens vegvesen gjennomført vellykkede tester av ny transportteknologi.
E8 i Skibotn er et nasjonalt testlaboratorium for ny teknologi, hvor Statens vegvesen i samarbeid med en rekke aktører utvikler og tester intelligente transportsystemer (ITS). Etter å ha holdt på et par år begynner arbeidet nå å gi resultater; i oktober ble det gjennomført funksjonstester av en rekke systemer, og resultatet er oppløftende.
–Vi fikk prøvd ut flere typer systemer som overvåker trafikkbildet på teststrekningen, og testet hele verdikjeden fra deteksjon til varsel på skilt og til biler, forteller prosjektleder Karl M. Nilssen i Statens vegvesen.
Overvåker og varsler
Utstyret montert på teststrekningen kan registrere hendelser, for eksempel at et vogntog setter seg fast eller på annen måte sperrer vegen. Denne informasjonen kan bringes videre i sanntid til andre trafikanter, på skilt langs vegen, gjennom apper på mobilen og direkte til moderne biler.
–ITS skal sikre en mer effektiv og ikke minst tryggere ferdsel langs norske veger. Også Vegtrafikksentralen og driftsentreprenørene våre kan nyttiggjøre seg av dette. For eksempel kan entreprenør få beskjed umiddelbart når vegbanen blir glatt, og med det kunne sende ut brøytemannskaper umiddelbart, sier Nilssen.
Fremtidens transportsystemer
Det er en rekke systemer som prøves ut på E8-strekningen opp mot finskegrensa. Sensorer montert i asfalten, fiber som registrerer støy og bevegelser fra passerende kjøretøy, LIDAR som med optikk kan se hva som skjer, for å nevne noe av det. Målet er i hovedsak det samme: å registrere korrekt hva som faktisk foregår på vegen, og å bringe informasjonen videre til dem som kan ha nytte av den.
–Prosjektet E8 Borealis vil fortsette i årene fremover også. Vårt mål med dette er å legge til rette for at private aktører kan utvikle fremtidens transportsystemer, gjennom å tilby en testarena for ny teknologi. Alt av utstyr langs E8 gjennom Skibotndalen er nå montert, så i tiden fremover vil vi kunne kjøre nye live-tester uten fysisk å være til stede, avrunder Nilssen.
-
Bilde 1 av 8: Langs vegen er det montert blant annet kameraer. Foto: Marius S. Staulen Foto: Marius S. Staulen -
Bilde 2 av 8: Skilt montert på strekningen kan varsle trafikanter om hendelser i Gardeborgbakken. Foto: Marius S. Staulen Foto: Marius S. Staulen -
Bilde 3 av 8: Lastebilen på bildet er med på testingen. Her har den stanset midt i Gardeborgbakken, for å se om sensorene montert her klarer å registrere stansen korrekt. Foto: Marius S. Staulen Foto: Marius S. Staulen -
Bilde 4 av 8: Gardeborgbakken i Skibotndalen i Nord-Troms er nasjonal testarena for ITS. Foto: Marius S. Staulen Foto: Marius S. Staulen -
Bilde 5 av 8: Foto: Marius S. Staulen Foto: Marius S. Staulen -
Bilde 6 av 8: Varslingsskilt for hendelser i Gardeborgbakken, som ligger lenger fram på strekningen. Foto: Marius S. Staulen Foto: Marius S. Staulen -
Bilde 7 av 8: Foto: Marius S. Staulen Foto: Marius S. Staulen -
Bilde 8 av 8: E8 oppover Skibotndalen er en nasjonal teststrekning for ITS. Særlig Gardeborgbakken på bildet er krevende vinterstid. Derfor er mye av utstyret, som er ment å varsle blant annet når kjøretøy setter seg fast og sperrer vegen, montert her. Foto: Marius S. Staulen Foto: Marius S. Staulen