Nå skal planforslaget til politisk behandling
Høringsrunden er over.
Kommunedelplan med konsekvensutredning for ny tverrforbindelse og ny forbindelse til Kvaløya har vært ute på høring. Planforslaget inneholder 13 alternative vegtrasèer.
Det er kommet inn 39 merknader til planforslaget. Åtte av disse er fra offentlige aktører. Merknadene handler hovedsakelig om tunnelpåhugg og vegløsninger i Breivika og Langnes, kollektivløsninger og ny forbindelse til Kvaløya.
Anbefalinger
Tverrforbindelsen
Med bakgrunn i merknadene anbefaler Statens vegvesen alternativ A5 (tunnel fra Breivika med utløp sør for postterminalen på Langnes) som trasè for ny tverrforbindelse. Dette alternativet har en god løsning for kollektivtransporten, næringsliv og beboere. Alternativet løser også en del trafikale utfordringer i anleggsperioden.
Kvaløyforbindelsen
Statens vegvesen anbefaler bru fra Langnes til Selnes. Dette er det beste alternativet for kollektivtrafikken og er en klar anbefaling fra Troms fylkeskommune fordi det vil løse kollektivutfordringene på en effektiv måte.
Troms fylkeskommune blir fremtidig vegeier av en ny Kvaløyforbindelse. En forbindelse over Håkøya vil føre til dramatiske merkostnader. Andre og billigere alternativ gir en atskillig bedre måloppnåelse.
En eventuell forbindelse over Håkøya må sees i et mer langsiktig perspektiv. Dette vil kreve større utredninger og må sees i lys av regionale utvikling og en eventuell kystveg.
Innsigelser
Statens vegvesen fremmer innsigelse mot Håkøyalternativet fordi det strider mot hovedmålet med samordnet areal og transportplanlegging og de forutsetningene som ble lagt i Vegvalg Tromsø. Det løser heller ikke dagens transportutfordringer på Kvaløya.
- Ny Kvaløyforbindelse via Håkøya vil føre til uheldig byspredning og begrenser ikke transportbehovet med privatbil. Det vil derfor være i strid med de statlige planretningslinjene. Vi oppnår ikke økt bruk av gang- sykkel og kollektiv med dette alternativet. Det vil også medføre lengere reisevei for de fleste av dagens beboere på Kvaløya, sier Rigmor Thorsteinsen, leder av vegavdeling Troms.
- Statens vegvesen har gjort et grundig arbeid når det gjelder måloppnåelsen. Den anbefalte forbindelsen treffer godt i det tettes befolkede området, sier Rigmor Thorsteinsen.