Artikkelen er fra 2014, og innholdet kan være utdatert.

Siden 2011 har planene om en ny E8 Ramfjord vært i stadig endring.

Fra statlig til lokal styring
14 mars i år kom samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Tromsø. Han fortalte at regjeringa ønsket lokal styring av den videre planprosessen på E8.  Dette skjedde etter at den forrige regjeringa hadde vedtatt bruk av statlig plan høsten 2013. Begrunnelsen for statlig plan var at planlegginga hadde tatt svært lang tid uten resultat og at det var tre innsigelse mot østre trase som Tromsø kommune ville ha.
Statsrådens budskap var for øvrig at han ikke kunne si noe om oppstart av prosjektet og at det må bli løsninger på en del innsigelser.

Innsigelser
Tromsø kommune vedtok i mars i år kommunedelplanen for Ramfjord med østre trase. Det skjedde etter at Tromsø kommune i april 2012 sa nei til å fatte vedtak for reguleringsplanen for vestre trase og ba Statens vegvesen planlegge på østre trase.

Men i og med at det er flere innsigelser til planen og østre trase, er vedtaket foreløpig ikke gyldig. Kommunen har derfor bedt Fylkesmannen om å mekle fram en løsning med de som har fremmet innsigelser. Det er for øvrig de samme innsigelsene som vegvesenet fikk forrige gang trasevalget var behandlet, i 2008. I tillegg har vegvesenet innsigelser til planen.

- Framdriften for videre planlegging av østre trase vil avhenge av meklingen og forutsetter at innsigelsene frafalles. Eventuelt må saken inn til kommunaldepartementet for endelig avgjørelse, sier prosjektsjef Stein Johansen.

Bompenger
Om det blir bompenger på E8 ville ikke statsråden si noe om i mars da han besøkte Tromsø.
Tromsø kommune sa nei til bompengefinansiering i februar 2012. Det skjedde etter at Statens vegvesen høsten 2011 oversendte en utredning av bompengefinansiering til kommunen for politisk behandling.

 

 

 

 

 

8 traseer
Den røde streken er vestre trase og den blå er østre.
Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark