Artikkelen er fra 2014, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen viderefører innsigelsen mot østre trasè.

Meklingen hos Fylkesmannen om kommunedelplan for Ramfjord er avsluttet. Meklingen førte ikke fram, og saken oversendes over nyttåret til Kommunal- og  moderniseringsdepartementet.

Østre trase er kostbart og har dårlig samfunnsnytte
Med bakgrunn i store samfunnsøkonomiske kostnader og økte kostnader for transportbrukere og trafikanter opprettholder Statens vegvesen sin innsigelse til østre alternativ for E8 i Ramfjord. 

Statens vegvesen kan ikke se at det er gode nok grunner til at østre alternativ skal realiseres.
Østre trase

-      vil gi svært dårlig samfunnsnytte med økte kostnader for trafikanter og transport-brukere.
-      vil bli kostbart å bygge
-      vil inneholde store usikkerheter knyttet til kostnader.
-      kan forringe eller ødelegge viktige verdier knyttet til naturmangfold, kulturminner og reindrift.
-      kan innebære risiko for og kan skade vannforsyningen i området.
-      kan ha negativ påvirkning på forskningsaktiviteten ved EISCAT.

Vestre trase er bedre
Det foreligger et ferdig planlagt vestre alternativ uten innsigelser og med adskillig bedre samfunnsnytte og reduserte kostnader for transportbrukere.

Vestre alternativ har også utfordringer, men disse er av mye mindre omfang enn ved østre alternativ. Vestre alternativ er billigere å bygge og gir 4 km kortere vegstrekning for de aller fleste brukerne. I tillegg har vestre alternativ få arealkonflikter. Dette innebærer at vestre fremstår som en god og helhetlig planløsning.

Konklusjon
Statens vegvesen mener derfor fortsatt at videre planlegging, prosjektering og bygging av E8 bør skje langs det vestre alternativ. Vestre alternativ kan tilpasses slik at det ikke forringer mulighet til en senere tilkobling til en eventuell fremtidig tunnel gjennom Tromsdalstind og Ullsfjordforbindelse nordover mot Lyngen.

Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark