Innbyggerne i Tromsø er i Norgestoppen på bussbruk. I dag fikk de en moderne rask og trygg bussterminal.

Bildt viser William Herold Hansen fra trinn 1. ved Workinnmarka skole i Tromsø som fikk æren av å klippe snora og markere at Giæverbukta bussterminal var offisielt åpnet. Til venstre ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen (Ap), til høyre vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, Statens vegvesen.
Stolt snorklipper: William Herold Hansen fra trinn 1. ved Workinnmarka skole i Tromsø fikk æren av å klippe snora og markere at Giæverbukta bussterminal var offisielt åpnet. Til venstre ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen (Ap), til høyre vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, Statens vegvesen. Foto: Knut Haarvik

– Tenk Tromsø gjør en av landets beste bussbyer enda bedre. Det var hovedbudskapet fra vegdirektør Ingrid Dal Hovland, da hun på vegene av bypakken åpnet Giæverbukta bussterminal i dag. Terminalen har håndterer årlig over 1,1 million reisende og har drøyt to millioner på og avstigninger.  Anlegget er Nord-Norges største kollektivknutepunkt og den første store utbyggingen i bypakken.

– Som eier og utbygger av det nye anlegget, er det en glede for oss i Statens vegvesen å åpne en så effektiv og sikker bussterminal som denne. Sammen med vår hovedentreprenør, Peab Anlegg AS, har vi levert en moderne bussterminal med høy kvalitet, til rett tid og ikke minst, 20 millioner kroner billigere enn beregnet. Det er jeg stolt av, sier vegdirektøren.

Bildet viser et av av de to venterommene med Kvaløya i bakgrunn. Taket på venterommene følger vinkelen på fjellformasjonene som ses på andre siden av fjorden. Byggenes silhuett etterligner og gjenspeil Kvaløyas silhuett slik øya ses fra terminalområdet. Speiler omgivelsene: Byggenes silhuett etterligner og gjenspeil Kvaløyas silhuett slik øya ses fra terminalområdet. Tegnet av arkitekt Michael Ritchel, Sweco.
Speiler omgivelsene: Tak og vegger til toalett og venterom gjenspeiler Kvaløyas silhuett slik øya ses fra terminalområdet. Tegnet av arkitekt Michael Ritchel, Sweco. Foto: Knut Haarvik

Raskere og tryggere

Terminalen har fått direkte inn- og utkjøring i begge ender. Målt mot tidligere løsning, med lang inn og utkjøring, sparer bussene flere minutter hver gang de er innom holdeplassen. Bare i kjøreavstand spares det inn 40 000 kilometer hvert år. Det tilsvarer ti ganger tur retur Tromsø-Kristiansand og gir vesentlig mindre utslipp og energiforbruk. I tillegg gir det bedre trafikkflyt i hele området.

For økt trafikksikkerhet er det bygd en øy for de reisende midt i terminalen. Alle bussbyttene gjøres der. Passasjerene kan ta seg til øya gjennom en adkomsttunnel eller ved å benytte et godt merket og opplyst gangfelt, som er den eneste plassen busstrafikken må krysses.

– Her slår vårt samarbeid i Tenk Tromsø mange fluer i en smekk. Raskere og tryggere reiser gjør det mer attraktivt å reise kollektivt, samtidig har sjåførene i Svipperbussene fått en tryggere og mer oversiktlig arbeidshverdag, utdyper fylkesordfører i Troms fylkeskommune, Kristina Torbergsen (Ap).

Bildet viser den isfrie tappa opp til bussterminalens sentrum. Bildeteksten sier, Sikker adkomst: Fra tre tunneller under den trafikkerte Giæverbukta kan de reisende ta seg opp til publikumsøya midt i bussterminalen via en isfri trapp.
Sikker adkomst: Fra tre tunneller under den trafikkerte Giæverbukta kan de reisende ta seg opp til publikumsøya midt i bussterminalen via en isfri trapp. Foto: Knut Haarvik

Isfri og tilrettelagt

Under terminalen ligger 19.500 meter med vannboren varme som fjerner snø og si fra kjørebane og publikumsområdet. Det sikrer god fremkommelighet for alle hele året. Terminalen, med venterom, toaletter og 150 sitteplasser, er universelt utformet og tilrettelagt. All adkomst til busstopp og viktige funksjoner har brede gangareal tilpasset rullestolbrukere, samt ledelinjer av taktile heller med retningsinformasjon for blinde og svaksynte. Målet er at større brukervennlighet, økt komfort og raskere reiser skal få flere til å velge buss.

– Får vi i Tenk Tromsø én prosent flere til å sette bilen hjemme vil det merkes i rushtrafikken. Det vil gi mindre kø og enda bedre fremkommelighet for bussene. Det gjør Tromsø til en enda bedre by å bo i, sier ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen (Ap).

Bildet viser ledelinjer av taktile heller lagt frem til søyler med ruteinformasjon der blinde og svaksynte kan få lest opp rutetidene i sanntid. I bildeteksten står det, Ledelinjer: Frem til de fire busstoppestedene på publikumsøya er det lagt drøyt 360 meter med ledelinjer. De er laget av taktile heller som gir blinde og svaksynte informasjon om rett vei frem til søyler med ruteinformasjon der de kan få lest opp rutetidene i sanntid.
Ledelinjer: Frem til de fire busstoppestedene på publikumsøya er det lagt drøyt 360 meter med ledelinjer. De er laget av taktile heller som gir blinde og svaksynte informasjon om rett vei frem til søyler med ruteinformasjon der de kan få lest opp rutetidene i sanntid. Foto: Knut Haarvik

Krevende utbygging

Gjennom hele byggeperioden har busstrafikken gått som normalt. Daglig har ca. 760 busser og 5000 reisende tatt seg inn og ut av anleggsområdet.  Dette har gjort ombyggingen ekstra krevende.  Sammen med hovedentreprenør, Peab, har 28 underentreprenører arbeidet med terminalen. Totalt er det lagt ned 71 000 arbeidstimer, medregnet Vegvesenets planlegging, prosjektering, kontroll og oppfølging. Anleggets totalkostnad blir ca. 210 millioner kroner når beplantning og mindre restarbeid er ferdig til våren. Det er 20 millioner kroner under kostnadsrammen som ble satt av til prosjektet.

Aktuelt for fylke(r): Tromsø