Trappa ned til undergangene må fjernes for å bygge permanent adkomst til den nye bussterminalen. Advarer folk mot å krysse Tverrforbindelsen til fots.

Torsdag 19. september fjernes trappa som fotgjengerne i Giæverbukta har bukt som snarvei gjennom anleggsområdet. Den midlertidige trappa ned til de to undergangene i Tverrforbindelsen og Ringvegen må bort.  Årsaken er at det nå skal bygges permanent adkomst til den nye bussterminalen.

Bildet viser den midlertidige trappen ned til undergangene i Giæverbukta. Nå må snarveien fjernes for å bygge den permanente adkomsten til den nye kollektivterminalen og undergangene. Foto: Statens vegvesen
Den midlertidige trappen ned til undergangene i Giæverbukta må fjernes. Foto: Statens vegvesen

Følg skiltingen

Det vil ta 5-6 minutter ekstra på å gå ruten rundt kollektivterminalen, for å komme til de to undergangene som gir sikker kryssing av Ringvegen og Tverrforbindelsen (Erling Kjeldsens veg).

– For egen og andres sikkerhet oppfordrer vi på det sterkeste at alle fotgjengere og syklister følger skiltingen. Det sier prosjektleder i Statens vegvesen, Roy-Lars Olsen.

Bildet er en illustrasjon som vier ruta du må gå rundt anleggsområdet og kollektivterminalen til undergangene, slik at du kan krysse Tverrforbindelsen på en trygg måte. Ruta er merket med rød stiplet linje. Om 4-6 uker kan du igjen ta i bruk undergangene direkte fra bussterminalen. Illustrasjon: Statens vegvesen.
Trygg rute: Den røde stiplete linjen viser ruta du må gå for å krysse Tverrforbindelsen på en trygg måte. Om 4-6 uker kan du igjen ta i bruk undergangene direkte fra bussterminalen. Illustrasjon: Statens vegvesen

Midlertidig løsninger

- Tidligere så vi at en del valgte å krysse Tverrforbindelsen eller Ringvegen til fots, bare for å spare noen minutter på å slippe å gå rundt. Det var hovedgrunnen til at vi satt opp den midlertidige trappen ned til undergangene, men nå må den altså bort, forklarer Olsen.

Farligere enn før

Sjansen for å bli påkjørt om man krysser Tverrforbindelsen til fots har økt. Det kommer av at alle bussene nå kjører direkte inn på Tverrforbindelsen frem til den nye terminalen er ferdig ombygd.

– Bussene er store og skaper dårlig sikt. Når 760 av dem daglig må inn på Tverrforbindelsen, sier det seg selv at risikoen for ulykker øker om man trosser våre sperringer, skilt og råd, påpeker Olsen.

Permanent løsning

Den permanente adkomsten til terminalen og ned til undergangene skal stå ferdig om 4-6 ukers tid. Fram til da er det tryggeste valget å gå rundt.  

 

Aktuelt for fylke(r): Tromsø