Vurderer tre havneløsninger i Kirkenes
Statens vegvesen vurderer tre mulige plasseringer for stamnett-terminal i Kirkenes, og har anslått kostnader for de ulike alternativene.
Dette er en del av arbeidet med Konseptvalgutredning (KVU) for E6 Høybuktmoen-Kirkenes, som Statens vegvesen utarbeider i samarbeid med Kystverket, Jernbaneverket og Avinor på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.
Bakgrunn
Bakgrunnen er at dagens stamnett-terminal har begrenset kapasitet og utviklingsmuligheter, og plasseringen medfører også mye tungtrafikk gjennom Kirkenes sentrum.
Staten har ansvar for farleden og vegtilknytning til stamnett-terminaler, mens selve havneanleggene finansieres av kommunen og de private brukerne.
Maritime krav
Kystverket har vurdert totalt 12 mulige lokaliseringer av ny stamnett-terminal på oppdrag fra Statens vegvesen. Konklusjonen er at tre alternativer er aktuelle - Leirpollen, Pulkneset og Høybukta Vest. Ni andre lokaliseringer er forkastet fordi de ikke oppfyller de maritime kravene til en stamnett-terminal, eller fordi stedene er for langt fra det eksisterende vegnettet.
Blant de maritime forholdene som er vurdert av Kystverket, er innseilings- og manøvreringsforhold for tankskip, kaidybde og vindeksponering. I tillegg er det satt krav til størrelse på arealet, miljø og tilgjengelig infrastruktur og service.
Forkastet
Konklusjonen er at Lanabukt, Kvitneshalvøya, Jakobsnes, Prestøya, Slambanken og Njoammelro ikke er egnet som stamnetthavn. Når det gjelder Gamnes er konklusjonen at området egner seg for oljeprodukter eller store godsmengder – men ikke for en kombinasjon. Ettersom Norterminal AS planlegger etablering på Gamneset, blir dermed ikke denne lokaliteten utredet videre som framtidig stamnett-terminal for Kirkenes.
Skogsøya og Reinøya vurderes som egnet for oljeomlasting, men disse alternativene er forkastet fordi de er langt utenfor vegnettet.
Vegkostnader
Statens vegvesen har beregnet kostnadene med vegtilknytning til de ulike terminal-alternativene. Veg fra E6 til Leirpollen er anslått å koste mellom 460 og 1070 millioner kroner, avhengig av hva slags atkomst som velges. Det kan være aktuelt at en ny veg går i tunnel fra sentrum, Førstevann eller Andrevann og derfra over Langfjorden på fylling og bru. Alternativt kan atkomsten legges vestfra med veg langs Langfjorden.
Veg fra E6 til en stamnett-terminal på Pulkneset øst på Tømmerneset er anslått å koste 280 millioner kroner, mens vegløsning til en terminal vest for Høybukta er kalkulert til 100 millioner kroner.
I tillegg til atkomstveg til ny havn, har Statens vegvesen beregnet at det vil koste 590 millioner kroner å utbedre E6 fra Høybukta Vest til Hesseng. I tillegg er det tenkt en byutviklingspakke med gang- og sykkelveg, fortau, havnepromenade og andre sentrumstiltak som er anslått til 160 millioner kroner.
Utredning i rute
Statens vegvesen utreder de tre hovedalternativene videre, og vil blant annet vurdere samfunnsnytten av hvert enkelt alternativ.
- Vi skal gjøre flere beregninger og også drøfte mulige løsninger med private aktører, Sør-Varanger kommune og Finnmark fylkeskommune før vi trekker våre konklusjoner, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.
Han poengterer også at utredningsarbeidet er i rute og i tråd med oppdraget Statens vegvesen har fått fra Samferdselsdepartementet. En sak i NRK Finnmark i forrige uke skapte inntrykk av at Statens vegvesen var forsinket. Dette er ikke korrekt.
- Vi fikk vårt mandat i september 2014, og den endelige utredningen med våre anbefalinger vil være klar i mai, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.
Deretter skal utredingen gjennom statlig kvalitetssikring før regjeringen tar beslutning om hovedløsning.