E10/rv. 83/rv. 85 Hålogaland
Statlig reguleringsplan for E10/rv. 83/rv. 85 Hålogalandsvegen skal sikre arealer for bygging av ny veg, bruer og tunneler.
Statlig reguleringsplan for E10/rv. 83/ rv. 85 ble vedtatt 20.07.2017. Deler av planen skal nå bygges som et offentlig/ privat samarbeid i OPS prosjektet E10 Hålogalandsvegen. Resten av reguleringsplanen er ikke omtalt i Nasjonal transportplan 2022–2033 (NTP), og mangler dermed finansiering. Delstrekning E10 Flyplaskrysset, parsell 15 ble vedtatt i Evenes kommune 15.12.2021, og skal sikre effektiv og trygg trafikkavvikling til og forbi Evenes flysplass.
For å kunne bygge nye veger må det lages en reguleringsplan. På riksvegene er alle reguleringsplaner et samarbeid mellom stat, fylke og kommuner. I reguleringsplanen blir man enige om hvor vegsen skal ligge og hvordan arealet på og langs vegen kan benyttes under byggingen. Uten vedtatt reguleringsplan kan man ikke bygge veger i Norge.
Reguleringsplanen for E10/rv. 83/rv. 85 Hålogalandsvegen er laget fordi dagens veg har lav standard i forhold til vegens funksjon. E10 er hovedfartsveg mellom regionene,og spesielt viktig for næringsutvikling og regional utvikling.
Hensikten med prosjektet er å bedre fremkommeligheten og redusere reisetiden mellom Sortland, Harstad og Evenes. Vegen skal knytte Hålogalandsregionen bedre sammen. Reguleringsplanen for E10/rv. 83/rv. 85 Hålogalandsvegen har en rekke utfordringer. For å få fram konsekvensene som bygging av ny veg vil medføre må det lages en konsekvensutredning før reguleringsplanen kan vedtas.
- Fase:
- Planfase
- Kommuner:
- Sortland, Evenes, Lødingen, Kvæfjord, Tjeldsund, Harstad
- Fylker:
- Nordland, Troms, Finnmark
- Lengde:
- 159000 meter
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2018-2029
Prosjektkontor
- Besøksadresse:
Rødskjærveien 11, 9430 Sandtorg