Fv. 82 Hadselfjorden (KVU)
Se på muligheten for å knytte Lofoten sammen med Vesterålen med en fastforbindelse over Hadselfjorden.
KVUen er en overordnet utredning som også skal se hele transportsystemet i sammenheng.
Statens vegvesen anbefaler at dagens ferge mellom Melbu og Fiskebøl opprettholdes inntil utbygging av Hålogalandsvegen og E10 i Lofoten er realisert.
Konseptvalgutredning Hadselfjorden ble sendt på høring 16. september 2020. Høringsfristen var 10. november 2020.
Link til: Høringsrapport KVU Hadselfjorden.pdf
Ekstern kvalitetssikring av utredningen er nå oversendt Samferdselsdepartementet. Regjeringen baserer sin beslutning på KVU-rapporten, høringsuttalelsene til KVU-rapporten og KS1-rapporten.
Om KVU Hadselfjorden
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Statens vegvesen utredet framtidig kryssing av Hadselfjorden. Målet er å knytte Lofoten og Vesterålen tettere sammen, og hele transportsystemet og regionale funksjoner er sett i sammenheng.
Statens vegvesen har vurdert totalt seks konsepter, hvorav fire alternativer for undersjøisk tunnel. Et alternativ med tunnel fra Melbu på Hadseløya til Strønstad på Austvågøya er vurdert som det beste, ut fra en samfunnsøkonomisk vurdering.
Statens vegvesen anbefaler likevel at både Hålogalandsvegen og E10 i Lofoten bygges ut før en fergefri forbindelse under Hadselfjorden, fordi dette gir større virkninger for samfunnet.
Konseptvalgutredningen med anbefalinger ble overlevert til Samferdselsdepartementet 6. mai 2020.
- Vei:
- Fv. 82
- Fase:
- Utredningsfase
- Kommuner:
- Hadsel
- Fylker:
- Nordland
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Ikke omtalt
- Totalkostnad:
- Kostnader er ikke kjent, da det ikke er avklart konsept.