Hvordan lage et godt system for godstransport?
Som også fører til færre vogntog over Svinesund og mer av godset over på jernbane og sjøvegen.
Torsdag 12. februar var det KVU-verksted i Moss med ca. 50 deltakere fra transportnæringen, kommuner, fylkeskommuner og transportetatene. Oppgaven til de offentlige etatene var å spisse ørene for å høre hvordan hverdagen er for de som jobber med transport og logistikk på skip, bane og bil. Fokus var hvordan endringer i terminalstruktur kan bidra til å nå målene for godstransport.
- Her var det mye å lære. Godstransport er et komplekst felt med mange aktører med ulike behov og ulike rammevilkår, sier prosjektleder Anders Jordbakke.
Han har ansvaret for å utarbeide en konseptvalgutredning som har fått navnet KVU for godsterminalstrukturen for Oslofjordområdet. Oslofjordområdet strekker seg i denne sammenheng fra Kristiansand rundt fjorden og til svenskegrensa. Statens vegvesen Region øst samarbeider i dette arbeidet med Statens vegvesen Region sør, Kystverket og Jernbaneverket. KVU-rapporten skal leveres til høring og kvalitetssikring i løpet av høsten 2015.
Verksted er en sentral del av KVU-prosessen og skal sørge for medvirkning fra aktører som er berørt av temaet.