Artikkelen er fra 2016, og innholdet kan være utdatert.

Reguleringsplanforslaget for Hålogalandsvegen skal ut på høring i løpet av høsten, og for regionvegsjef Torbjørn Naimak orienterte politisk referansegruppe om status og videre fremdrift.

Hålogalandsvegen strekker seg gjennom syv kommuner og to fylkeskommuner, og for å sikre medvirkning og god involvering er det etablert en slik politisk referansegruppe som møtes 2-3 ganger i året. Her stiller ordførerne fra de enkelte kommunene, fylkesråd for samferdsel fra fylkeskommunene Troms og Nordland, i tillegg til representanter fra andre sektormyndigheter.

- Vi er i innspurtsfasen til den planen som snart skal legges ut på høring, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Da prosjektet startet opp ble det satt et mål om å ha en godkjent reguleringsplan klar til neste NTP. Planleggingen har gått på rekordtid og forslaget er snart klart til å legges ut på en omfattende høring.

Selv om prosjektet er planlagt som en helhet, er det foreløpig bare OPS-delen som ligger inne med en plan for finansiering. OPS-delen av prosjektet dekker E10/Rv. 85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt, mens reguleringsplanen dekker et større område og tar med seg vegene inn til Harstad, Sortland og fra Tjeldsundbrua til Snubba.

NTP, som setter rammene for alle samferdselsprosjekt i Norge, kommer i løpet av våren 2017. Denne vil si noe om endelig prioritering og eventuelle oppstartstidspunkt for deler eller hele Hålogalandsvegen.

 

Slik blir den videre fremdriften for planen:

  • Formell overlevering av planforslag til Samferdselsdepartementet (SD) og Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD)
  • Departementene må gi grønt lys til å legge planen ut til offentlig ettersyn
  • Vi vet enda ikke dato for offentlig ettersyn
  • Vi planlegger folkemøter og åpne kontordager i kommunene når planen er lagt ut
  • Vi lager en ny prosjektfilm som forklarer planforslaget
  • Det blir 6 ukers høringstid
  • Deretter starter merknadsbehandlingen
  • Når dette er gjort oversendes plan med merknader til KMD for endelig vedtak
  • Mål om endelig vedtak i første kvartal av 2017

Når planen legges ut på høring oppfordres kommunene til å behandle planforslaget i sine respektive kommunestyrer, og komme med innspill.


Bompenger/finansiering

Det er forutsatt at Hålogalandsvegen skal delfinansieres ved hjelp av bompenger, og kommunene har tidligere fattet et prinsippvedtak om bompenger.


I forbindelse med OPS-delen av prosjektet legges det opp til at bilistene må dekke om lag 10 prosent av kostnadene ved prosjektet, og regionvegsjef Naimak gikk gjennom noen prinsipper for hvordan dette må ordnes, samt videre prosess i denne saken.


Strekningene som ikke er en del av OPS-strekningen vil være mer krevende å få finansiert, og Naimak gikk gjennom en del tanker på dette så langt i prosjektet.


- Vår målsetting er at også de delene som ligger utenfor OPS-strekningen må finne sin løsning på sikt. For å få dette til kreves det at alle gode krefter jobber sammen, sier Naimak.

Det sendes ut et grundig notat til kommunene om finansieringen i løpet av høsten, og deretter inviteres kommunene med i prosessen for å forberede planene for hvordan bompengefinansieringen skal gjennomføres.

Foreløpig fremdrift i forbindelse med finansiering kan se slik ut:

  • Mars 2017: Stortingsmelding om NTP
  • Mars 2017: Vedtak statlig reguleringsplan
  • April/mai 2017: Nytt bompengevedtak i kommunene
  • Juni 2017: Nytt bompengevedtak i fylkeskommunene
  • Juni 2017: Stortingsbehandling av NTP
  • 2. halvår 2017: Ekstern kvalitetssikring (KS2)
  • Vedtak om OPS-prosjektet i Stortinget 1. halvår 2018.


 

Kartet viser hva som er OPS-strekningen og hva som planlegges utenfor det.
Aktuelt for fylke(r): Nordland, Troms og Finnmark