Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

I løpet av to hektiske uker i januar/februar ble det avholdt seks folkemøter som samlet totalt 600-700 mennesker, da Statenes vegvesen inviterte interesserte for å informere om prosjekt Hålogalandsvegen.

Hvor skal Hålogalandsvegen gå og hvordan skal vi planlegge vegen? Dette er sentrale spørsmål i forbindelse med dokumentene som er ute på høring.

Alle folkemøtene trakk fulle hus, og i samarbeid med ordførere og representanter fra de ulike kommunene ble prosjektet presentert av prosjektleder Reidar Johansen og delprosjektleder Therese Frivåg Lund fra Statens vegvesen.

Etter presentasjonen var det åpnet for spørsmål fra salen. I tillegg til en del spørsmål som gikk på lokale forhold, var det en del problemstillinger som gikk igjen.

Mulighet for medvirkning?
Noen av de som var på møtet stilte spørsmål ved hvor stor påvirkningsmulighet man har i en slik prosess, og når i prosessen man skal gi innspill.

Noe av hensikten med å arrangere slike folkemøter er nettopp å legge til rette for at publikum kan bruke sin mulighet for medvirkning. Og jo tidligere i prosessen man kommer inn, jo lettere er det å gjøre justeringer.

Det ble poengtert at det er viktig å gi innspillene skriftlig. Da registreres de og kommenteres i det som kalles merknadsbehandlingen.

I tillegg er det hele tiden åpnet for at man kan ringe eller sende e-post med spørsmål til prosjektet.

Deponering av fjellmasser
Flere lange tunneler er en sentral del av prosjektet, og drivingen av disse tunnelene vil generere store mengder steinmasser. Hvor skal disse deponeres, og hva skal de brukes til?

Deponering av masser skal beskrives når man lager reguleringsplanene, og først da kan vi si mer om antatte mengder, hvor det skal plasseres etc.

Tilgang til friluftsområder
Hålogalandsvegen strekker seg over et stort område, og langs de ulike vegene er det mange populære turområder. Blir det anlagt utfartsparkering ved de mest populære turområdene?

Vi tar gjerne i mot innspill på plassering av disse allerede nå, men dette beskrives nærmere i reguleringsplanene, som utarbeides senere.

Reindrifta
Vi har god dialog med reindriftsnæringa og Fylkesmannen om dette. I tillegg til egne møter med reindrifta i området utarbeides det også en egen konsekvensutredning av en ekstern konsulent.

Grunnerverv
Hvordan jobber Statens vegvesen med dette?
Grunnerverv settes først i gang når reguleringsplaneneplanene er vedtatt, etter planen innen slutten av 2016. Grunnerverv vil i stor grad foregå i 2017 og 2018, og gjøres etter et skikkelig regelverk. Målet er at grunneiere skal behandles rettferdig og likt

På nettsidene til Vegvesenet ligger det mye informasjon om grunnerverv.

Hvilke konsekvenser vegprosjektet får for den enkelte eiendom er det for tidlige og si noe om nå. Dette blir klart når trasévalgene er tatt og man setter i gang med reguleringsplanleggingen.

Brannsikkerhet i tunnel
Hvordan blir brannsikkerheten ivaretatt i de nye tunnelene som planlegges? Og er det tenkt på å lage en helikopterlandingsplass for å få redningspersonell raskt frem til tunnelene?

Når det bygges nye tunneler, så bygges de etter nye forskrifter – slik at dette skal bli godt ivaretatt. Vi tar gjerne i mot et innspill fra kommunene på muligheten for å etablere en slik landingsplass på egnet sted.

Bompenger
Det er for tidlig å si noe om plassering av bomstasjoner og satser. Bompengeutredning vil ikke være klar før i 2016-2017 og plassering av bomstasjoner må reguleres inn før reguleringsplanene vedtas. Etter planen skal det skje innen 31.12.2016. Finansiering og bompengesatser vil tidligst kunne vedtas av Stortinget i 2017.

Elg og vilt
Langs hele strekningen er det utfordringer knyttet til viltpåkjørsler. Ulike tiltak som siktrydding, viltgjerder, skilting etc. er hele tiden med i den videre planleggingen. Vi tar gjerne i mot innspill fra de med lokalkjennskap når det gjelder spesielle områder vi må være obs på.

Støy
Blir det støyskjerming på strekningen? Det blir gjort støyberegninger langs strekningen, og ut fra det blir det gjort vurderinger rundt tiltak etc. Dette vil synligjøres i de ulike reguleringsplanene.

 

Fra folkemøtet i Kongsvik kulturhus
Aktuelt for fylke(r): Nordland, Troms og Finnmark