Signe Eikenes
- E-post:
KVU-en legger grunnlaget for framtidens transportsystemer i Nord-Norge. All transport, både veg, jernbane, sjøfart og luftfart inngår i utredningen.
Mer detaljert kjennskap til utredningen (ArcGIS.com)
Samferdselsdepartementet ga Statens vegvesen i oppdrag å lede arbeidet med Konseptvalgutredning Nord-Norge (KVU). Utredningen konsentrerte seg om de lange transportstrekningene, det vil si strekningene som har som funksjon å binde landsdelen sammen, og knytte denne til resten av landet og utlandet.
Veg, tog, fly og sjøtransport har, hver på sin måte, viktige funksjoner i landsdelen. Utredningen omfattet derfor alle transportformer, og arbeidet skjedde i nært samarbeid med Jernbanedirektoratet, Avinor og Kystverket.
Utredningen har belyst hva som trengs for å utvikle en moderne og sammenhengende infrastruktur, som gir attraktive bo- og arbeidsmarkedsregioner og som kobler produksjon av varer og tjenester til markedene. Tidligere utredninger viser at de viktigste utfordringene i landsdelen er at det er dyrt å transportere gods, reisetidene er lange og det er begrenset kapasitet inn mot byområdene. I tillegg gjør værforhold, ras og skred og lange avstander at det er krevende å legge til rette for effektive transportforbindelser.
Utredningen gir et bilde av kostnader og samfunnsnytte for de aktuelle løsningene. Transporten i Norge skal bli grønnere, og omstilling til et lavutslippssamfunn la premissene for arbeidet med utredningen. Den tar også høyde for at ny teknologi kan åpne for nye muligheter og løsninger, og de ulike konseptene sees i sammenheng på tvers av transportformer.
Underveis ble fylkeskommunene, Statsforvalterne, Sametinget og Bane Nor trukket inn i arbeidet, og næringsliv, transportører, innbyggere og interessegrupper ble også involvert.