Statens vegvesen har kunngjort konkurranse om bygging av E134 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2.

Illustrasjonsbilde fra Verpen, med kryss og portal til Oslofjordtunnelen.
Illustrasjonsbilde fra Verpen, med kryss og portal til Oslofjordtunnelen. Illustrasjon: Statens vegvesen

Kontraktsarbeidet omfatter prosjektering og bygging av Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2, totalt ca. 14 km veg. Prosjektet er en utvidelse av dagens vei fra 2 til 4 felt. Arbeidene omfatter blant annet nye løp i Oslofjordtunnelen, Frogntunnelen og Vassumtunnelen, nye tunnelportaler, flere større bruer og omlegging av kryssområder. Kontrakten skal gjennomføres med modellbasert prosjektering. Prosjektet omfatter også oppgradering av dagens tunneler på strekningen.

– Vi er glade for at vi nå kan lyse ut kontrakten for ny Oslofjordforbindelse. Vi håper på stor interesse fra leverandører som kan bidra til gode og klimavennlige løsninger for byggingen, sier delprosjektleder Vibeke Malvik. 

Du kan lese hele kunngjøringen på Doffin 

Dagens Oslofjordforbindelse åpnet i 2000, og er en viktig alternativ vegforbindelse utenom Oslo mellom E6 i Akershus og E18 i Buskerud. Et nytt løp vil gi bedre forutsigbarhet for godstransport og økt sikkerhet for trafikanter ved hendelser.