Artikkelen er fra 2013, og innholdet kan være utdatert.

Regjeringen satser på Oslofjordforbindelsen i ny Nasjonal transportplan fra 2014-2023. Det er budsjettert med 2.8 milliarder kroner i perioden.

Dette betyr at det er satt av nok penger til å utvide vegkapasiteten, slik at trafikkveksten på tvers av Oslofjorden ikke fører til trafikkproblemer.

I første fireårsperiode startes byggingen av rv. 23 til firefelts veg mellom Oslofjordtunnelen

og kryss med E6 på Vassum i Akershus. Videre utredninger vil avgjøre om det skal bygges bru over eller tunnel under Oslofjorden. I tillegg startes utbygging av rv. 23 til firefelts veg på strekningen Dagslett – Linnes i Buskerud.

Begge prosjektene forutsetter at stortingspolitikerne vedtar et opplegg for delvis bompengefinansiering.

Regjeringen går inn for at staten bidrar med 880 millioner kroner, mens bompenger skal bidra med 1950 millioner i perioden frem til 2023.

  Arbeidet i gang

  - Statens vegvesen er allerede i gang med utredning av alternative bru- og tunnelløsninger. Planlegging av nytt tunnelløp haster, for dagens tunnel tilfredsstiller ikke lenger EUs regelverk, og har dispensasjon fram til 2019, sier prosjektleder Anne-Grethe Nordahl. En ny parallell tunnel med tversgående rømningstunneler, vil løse dette. Parallelt sees det på en bruløsning. Hvilken løsning som endelig velges, vil man ikke kunne si før sommeren 2014 når vegvesenet legger frem sin anbefaling til konsept.

Regjeringens forslag finner du i Nasjonal transportplan .

 

Oslofjortunnelen 19. april 2013
Om det blir tunnel og alt går som planlagt, kan et parallelt løp i Oslofjordforbindelsen være klart i 2019. Foto: Henrik V. Ebne
Aktuelt for fylke(r): Viken